Svar på tiltale til Ryanair

Det irske lavprisflyselskabs useriøse smædekampagne mod SAS får det skandinaviske flyselskab til at tage til genmæle.

Det irske lavprisselskab Ryanair har fået ny nordisk chef. Navnet er Erik Elmsäter, der kommer direkte til Ryanair fra en stilling som salgschef hos stålproducenten Corus.

Den nye nordiske chef havde ikke siddet mange dage i chefstolen før han tog bladet for munden og udtalte, at SAS enten ville gå konkurs eller blive solgt, når aktien kunne købes for samme pris som et stykke “Hubba Bubba“ tyggegummi. En udtalelse, der har samme seriøsitet som de udmeldinger som Ryanair-koncernchefen Michael O´Leary af og til åbenbarer for rejse- og transportmedierne.

Nu har SAS fået nok. I en pressemeddelse går vicekoncernchef John Dueholm til modangreb på det irske lavprisflyselskab. Han spørger ironisk “Hvad er afgiften for at tygge tyggegummi på Ryanair-flyvninger?“.

Hubba Bubba tyggegummi

Hubba-Bubba tyggegummi for 10 kr. pr. pakke

– SAS-aktien handles for omkring 2,25 kr pr. aktie

Ryanair har samtidig offentligt kritiseret SAS for at selskabets billetter er tre gange dyrere end Ryanair samt at SAS mister 20 gange så meget bagage som Ryanair samt aflyser det dobbelte antal flyvninger. Det tilbagevises af John Dueholm.

John Dueholm undrer sig samtidig over, at der stadig findes journalister, som ifølge hans opfattelse ikke kan gennemskue PR-strategien med det ene mærkværdige udspil efter det andet. “Den ene dag taler de om toiletafgift og den næste dag om gratis ståpladser ombord. Jeg er spændt på at vide, hvad det næste bliver – liggepladser i bagagehylderne eller passagerer som checkes-ind i flyets lastrum?,“ spørger John Dueholm.

SAS-vicekoncernchefen slutter med at konstatere, at man retteligt burde omdøbe Ryanair til et højafgiftsflyselskab i stedet for et lavprisflyselskab.

Link: Pressemeddelelse: “SAS rättar Ryanair igen – håll er till fakta, inte påhitt!