Air Leap har mandag indstillet flyvningerne og søger nu rekonstruktion. Selskabets ledelse mener ikke, at den svenske regering har støttet tilstrækkeligt med de mange restriktioner under COVID-19-pandemien.
Endnu et svensk flyselskab har kastet håndklædet i ringen i forbindelse med coronapandemien. Allerede i begyndelsen af april 2020 måtte Braathens Regional Airlines (BRA) opgive at flyve videre, men dette selskab er sidenhen kommet på fode igen.
Nu er det i stedet Air Leap Aviation AB, der har besluttet at ansøge om rekonstruktion. Dermed indstilles samtlige flyvninger fra den 24. januar, oplyser selskabet i en pressemeddelelse.
“Hovedårsagen til beslutningen er, at det ikke er økonomisk forsvarligt at videreføre virksomheden i sin nuværende form med de forhold, der er i dag. Selskabet har opretholdt flyselskabsdrift i de seneste to år under COVID-19 med praktisk talt ikke-eksisterende statsstøtte,” hedder det fra selskabet.
“Air Leap har bidraget til at vedligeholde vigtig infrastruktur under pandemien, hvilket vi mener burde have betydet markant mere økonomisk støtte, når man tænker på de omfattende restriktioner, som vores branche er blevet ramt af.”
Ekspanderede under coronapandemien
Air Leap har først og fremmest været meget aktiv på de svenske indenrigsruter, og under pandemien ekspanderede Air Leap voldsomt i det hul, der opstod efter betalingsstandsningen i BRA.
Da BRA kom tilbage i markedet efter rekonstruktionen, måtte Air Leap fortrække fra Bromma-ruterne og i stedet flytte en del ruter til Arlanda for at undgå konkurrencen fra det genopståede flyselskab.
I begyndelsen var det mindre fly af typen SAAB 340 og SAAB 2000, som Air Leap beskæftigede, men sidenhen blev der også anskaffet ATR 72-kapacitet.
I slutningen af 2021 indgik Air Leap en intentionsaftale med SAS om et interline-samarbejde i Sverige, Norge og Finland. Det var planen, at aftalen skulle implementeres i første kvartal af 2022, men det bliver ikke til noget med dagens meddelelse.
Etableret i 2018
Air Leap blev etableret i begyndelsen af 2018 som det virtuelle flyselskab Next Move, hvor ruten fra Ørland til Oslo blev overtaget efter Air Norway, der var et virtuelt flyselskab med danske North Flying som operatør. I begyndelsen var det selskaber som DAT, estiske NyxAir og hollandske AIS Airlines, der fløj for selskabet.
Da svenske Nextjet gik konkurs købte Next Move nogle af aktiverne i boet og skiftede samtidig navn til Air Leap. I slutningen af 2018 fik Air Leap sit eget AOC (kommerciel driftstilladelse, red.) og første flyvning under eget AOC fandt sted den 21. oktober 2018 fra Stockholm-Arlanda til Mariehamn.
Hovedkontoret for Air Leap har hidtil været i Sollentuna nær Stockholm.
Relaterede artikler: