Efter være reddet fra økonomisk kollaps opruster NextJet nu med jetfly på svensk indenrigsrute forud for direkte konkurrence fra SAS.
Det bedste forsvar er som bekendt et angreb. Det ved man også hos det svenske regionalflyselskab Nextjet, der til april får konkurrence fra SAS på ruten mellem Stockholm Arlanda og den nordsvenske by Örnsköldsvik.
For at stå stærkest muligt overfor SAS henter det lille flyselskab fra 8. januar et Boeing 737-300 fly ind på ruten, som Nextjet i dag har danske Danish Air Transport til at betjene for sig med ATR72-fly. Dermed forkortes flyvetiden med 20 minutter til omkring 55 minutter.
Med udskiftningen af det 66-sæders ATR72-fly med det 148-sæders Boeing 737-fly reduceres antallet af ugentlige flyvninger fra 42 til 28 og seks af flyvningerne vil blive betjent med 33-sæders SAAB 340-fly. De vil gøre turen på omtrent samme tid, som ATR72-flyet gør det i dag.
Samtidig vil Boeing 737-300 flyet fra litauiske GetJet Airlines fortsætte videre fra Örnsköldsvik til Gällivare, så det bliver muligt at komme 20 minutter hurtigere mellem Stockholm Arlanda og Gällivare end i dag, hvor turen tager 2,5 time og går via Arvidsjaur eller Kramfors med Bae ATP-turbopropfly.
Meget forskellige produkter
SAS vil fra april flyve op til fire gange dagligt mellem Stockholm Arlanda og Örnsköldsvik, der er hjemby for rygsækproducenten Fjällräven og kampvognsproducenten BAE Systems Hägglunds, hvor den nuværende svenske statsminister Stefan Löfven har arbejdet og været tillidsmand.
SAS vil betjene ruten med 66-sæders ATR72-600 fly opereret af britiske Flybe og estiske Regional Jet.
Det bliver således to meget forskellige produkter de to selskaber kommer til at tilbyde kunderne. NextJet vil kunne tilbyde den korteste flyvetid i det ældste fly, da GetJet’s eneste Boeing 737-300 fly er næsten 27 år gammelt og kom til selskabet i oktober efter et langt arbejdsliv i Lufthansas tjeneste. Og på visse afgange – når SAAB 340-flyet sættes ind – vil flyvetiden være lang og flyet gammelt. SAS kommer til at have den længste flyvetid men til gengæld de nyeste fly, da ATR72-flyene kun har ganske få år og måneder på bagen.
Indsættelsen af Boeing 737-flyet opereret af GetJet har fået SAS til opsige sin codeshare-aftale med NextJet på Örnsköldsvik-ruten fra netop 8. januar.
Økonomisk robusthed
NextJet’s oprustning og introduktion af jetfly kommer kort tid efter et tumultarisk forløb, hvor selskabet på grund af økonomiske vanskeligheder var i fare for permanent at miste sin svenske driftstilladelse.
I august i år stod det klart, at NextJet havde så store finansielle problemer, at den svenske transportstyrelse den 18. august valgte at inddrage NextJet’s driftstilladelse til at drive flyselskab. Simpelthen fordi NextJet ikke levede op til de krav om økonomisk robusthed, som gør sig gældende i henhold til EU’s regler.
Transportstyrelsen gav dog samtidig NextJet en midlertidig driftstilladelse, der gjaldt frem til og med den 17. november. Dermed fik selskabet tre måneder til at få sin økonomiske situation forbedret – mens man fortsat fløj videre. Allerede godt en uge senere indskød NetxJet’s ejere 42,5 mio. svenske kroner i selskabet gennem en aktieemission. Og i slutningen af oktober skød en række investorer endnu flere penge i NextJet, og flyselskabet fik derfor igen gjort sin driftstilladelse permanent igen den 17. november.
Den økonomiske turbulens for NextJet kan dog risikere at komme tilbage. Det store spørgsmål er nemlig hvordan den kommende svenske flyafgift vil påvirke NextJets forretning. Afgiften indføres 1. april næste år og vil påvirke svenske indenrigsflyvninger ekstra hårdt. Der er nemlig tale om en afgift for hver passager, der letter fra en svensk lufthavn. En returflyvning mellem to svenske lufthavn vil således blive pålagt afgiften to gange, mens en flyvning mellem en svensk lufthavn og en udenlandsk lufthavn kun vil blive ramt en gang.
Droppet få uger før opstart
NextJet flyver på en lang række ruter mellem en lang række svenske og finske byer. Selskabet har i alt omkring 10 fly og 330 ansatte.
Selskabet havde tidligere i år planer om at åbne en rute mellem Västerås udenfor Stockholm og Københavns Lufthavn den 27. marts i år. Det projekt blev dog droppet få uger før opstarten. Gennem årene har Nextjet fløjet på mange forskellige ruter fra Sverige til København. Tidligere har der været ruter fra Örebro, Karlstad, Jönköping og Norrköping.
GetJet opererer en flåde af Boeing 737-400 og Boeing 737-300 fly samt et enkelt Airbus A320-fly på vegne af en række forskellige flyselskaber.
Relaterede artikler:
Her er Norwegians kludetæppe af flyselskaber
Nye investorer sikrer NextJets fremtid
SAS opsiger codeshare-aftale med Nextjet
DAT skal atter flyve for NextJet