SAS-fly i Stockholm Arlanda Airport. (Foto: Jeppe Gustafsson | shutterstock)

Sverige vil halvere passagerafgiften fra 1. januar

Nu foreslår den svenske regering, at landets passagerafgift skal mindskes fra årsskiftet. Dermed vil satserne blive endnu lavere end i den kommende danske afgift, når denne er fuldt indfaset.

Til næste år begynder Danmark at indføre den differentierede passagerafgift, som SVM-regeringen, Enhedslisten og Socialistisk Folkeparti nåede til enighed om sidste år, og nu tyder det på, at Sverige også vil justere landets eksisterende afgift.

Den svenske regering, som består af partierne Moderaterna, Kristendemokraterna og Liberalerna med parlamentarisk støtte fra Sverigedemokraterna har netop fremsat en række forslag forud for finanslovsforhandlingerne, der går i gang til efteråret.

Et af disse går ud på, at den eksisterende passagerafgift, der – ligesom den danske er differentieret således, at den har tre forskellige satser – skal sænkes. Hvis forslaget bliver vedtaget, vil det træde i kraft fra den 1. januar næste år, oplyses det.

Svarer til en halvering
I øjeblikket skal der i Sverige betales 60 svenske kroner (40 danske kroner) per passager for en indenrigsflyvning samt flyrejser til EU-destinationer. Derudover koster interkontinentale flyvninger enten af 250 svenske kroner (160 danske kroner) eller 400 svenske kroner (260 danske kroner) afhængigt af slutdestinationen.

I det nye forslag fra regeringen vil afgiftens sats til indenrigs- og EU-destinationer blive sænket til 39 svenske kroner (25 danske kroner), mens de to andre satser vil blive mindsket til henholdsvis 162 svenske kroner (105 danske kroner) og 259 svenske kroner (170 danske kroner).

”Forslaget betyder en halvering af de afgiftsbeløb, der ville have været gældende for 2025, opgjort på baggrund af en prognose for den generelle prisudvikling,” skriver den svenske regering.

Afgiften blev i første omgang indført for at mindske den klimabelastning, som svensk luftfart tegner sig for, men siden har politikerne revurderet størrelsen af denne på baggrund af EU-initiativet ReFuelEU Aviation samt de økonomiske konsekvenser, som COVID-19-pandemien havde for luftfartsbranchen.

Opfordrer til at fjerne afgift
Med forslaget kommer Sveriges regering landets statsejede lufthavnsoperatør Swedavia en kende i møde. I slutningen af sidste år opfordrede koncernchef Jonas Abrahamsson nemlig til, at afgiften helt skulle fjernes for, at Stockholm-Arlanda fortsat kunne konkurrere med Københavns Lufthavn.

Topchefens bekymring går på, at SAS i højere grad vil kigge mod CPH, når der skal etableres interkontinentale ruter i fremtiden, da han mener, at de samlede udgifter her vil være lavere end i Arlanda, ligesom den danske regering fortsat er en del af ejerkredsen i flyselskabet.

“SAS er en meget vigtig kunde for os. De giver en grundlæggende tilgængelighed, som er meget vigtig. Vi kan fortsat være gode til at tiltrække andre, men vi er meget opsatte på at beholde et stærkt SAS med et stærkt fodfæste på det svenske marked,” sagde Abrahamsson i november.

Når den danske afgift er fuldt indfaset i 2030, vil den beløbe sig til 50 kroner for indenrigsflyvninger og til resten af EU, 310 kroner på mellemlange rejser til eksempelvis USA samt 410 kroner ved lange flyvninger, hvilket blandt andet bliver mellem Danmark og Bangkok.


Relaterede artikler:

Tysk luftfart protesterer mod højere passagerafgift

Svenske erhvervsledere: Kastrup er større og bedre

Swedavia-topchef: Drop passagerafgiften i Sverige