Den japanske by Osaka og den amerikanske hovedstad, Washington D.C., kommer fra marts næste år på rutekortet, da det schweiziske flyselskab får leveret nye langdistancefly.
To nye Boeing 777-300ER bliver leveret til SWISS i løbet af første kvartal næste år, og det muliggør opstart af nye langdistanceruter fra det schweiziske flyselskabs base i Zürich.
Mens de to nye Boeing 777-fly bliver sat ind på eksisterende langdistanceruter, vil store Airbus-fly blive anvendt på to nye ruter, som SWISS netop har annonceret.
SWISS åbner således en direkte rute fra Zürich til Osaka i Japan fra den 1. marts næste år, og flyselskabet bliver det eneste på ruten. Der bliver fem ugentlige direkte flyvninger til Osaka, der er Japans tredjestørste by med over 2,5 millioner indbyggere. Byen har et stort forretningskvarter og en stor kommerciel havn.
Osaka bliver SWISS’ anden japanske destination, da flyselskabet i forvejen opererer til Tokyo. En Airbus A340-300 med 223 sæder vil betjene den nye rute mellem Zürich og Osaka.
Nye ruter styrker Schweiz
Fra den 29. marts næste år åbner SWISS endnu en ny langdistancerute. Flyselskabet introducerer en forbindelse til USAs hovedstad, Washington D.C., hvortil der vil blive én daglig afgang. Ruten bliver befløjet med en Airbus A330-300 med 236 sæder, og der vil hermed blive 14 ugentlige afgange leveret af SWISS og selskabets joint venture-partner United Airlines.
”Ved at tilføje Osaka og Washington, D.C. til vores netværk tilbyder vi både vores forretningsrejsende og fritidsrejsende to nye attraktive langdistancedestinationer. Vi er glade for, at dette vil hjælpe med at styrke Schweiz som et sted at besøge og drive forretning, og de nye destinationer vil tilbyde vores kunder et endnu mere attraktivt rutenetværk,” siger Tamur Goudarzi Pour, kommerciel direktør i SWISS.
De to nye Boeing 777-300ER bliver sat ind på de ruter, hvor de mindre Airbus A330- og A340-fly i øjeblikket opererer. Ruten mellem Zürich og Tokyo vil således blive betjent med en Boeing 777 fra februar næste år, mens ruten mellem Zürich og Miami ligeledes vil blive betjent med et sådant fly fra sommeren næste år.
Udfordringer på Zürich-basen
SWISS forklarer imidlertid, at selskabet kæmper med en række udfordringer fra basen i Zürich, der gør det svært at spå om fremtiden.
”Som Schweiz’ nationale flyselskab forbinder vi vores hjemland med verdens vigtigste økonomiske, samfundsmæssige og turistmæssige destinationer. De stadig sværere driftsparametre på vores Zürich-base udgør dog en stor udfordring. De allerede meget restriktive driftstider i lufthavnen og de voksende byrder af støjafgifter og andre afgifter truer i stigende grad stabiliteten i vores flyoperationer,” siger Thomas Klühr, koncernchef i SWISS.
I øjeblikket opererer SWISS en flåde bestående af 89 fly – herunder 29 langdistancefly fordelt på 14 Airbus A330-300, fem Airbus A340-300 samt 10 Boeing 777-300ER.
Relaterede artikler:
Premium Economy på SWISS-langruter