En Airbus A320-200 fra Alitalia. Foto: © Thorbjørn Brunander Sund, Danish Aviation Photo

Tæt på katastrofe efter skæv passagerfordeling

En Airbus A320 fra Alitalia var tæt på at forulykke i 2017 som følge af forkert passagerfordeling. Flyets næse løftede sig før tid under en start fra Milano, og det måtte straks bremse.

Det kunne være gået grueligt galt i Milano Malpensa-lufthavnen, da en Airbus A320-200 fra Alitalia 17. august 2017 accelererede hen ad startbanen.

Flyet skulle lette fra bane 35R sen eftermiddag med kurs mod Rom Fiumicino-lufthavnen, men det nåede kun at accelerere til 42 knob (78 kilometer i timen, red.). Flyets næse løftede sig nemlig pludseligt, hvorved den bageste del af flykroppens underside ramte asfalten. Og piloterne afbrød derfor straks starten, og flyet forlod banen cirka 1.000 meter nede for at vende retur til parkeringsområdet, hvor passagererne steg af.

De italienske havarimyndigheder, ANSV, har små fire år senere udgivet en endelig rapport over hændelsen, hvor samtlige ombordværende slap med skrækken. Rapporten er udelukkende udgivet på italiensk, men ifølge The Aviation Herald tippede flyet som følge af skæv fordeling af passagererne om bord.

Hændelse på sidste flyvning i en charteroperation
Den hændelsesramte flyvning fra Milano Malpensa var den fjerde og sidste tur i forbindelse med en charteroperation for et krydstogtselskab. Udgangspunktet var Rom, og der blev på udrejsen fløjet via Milano Malpensa til Hamborg, hvorefter flyet med registrering EI-DTB skulle samme vej hjem.

Der var 171 passagerer med fra Hamborg til Milano, og flyvningen forløb som planlagt. 68 af passagererne steg af i Milano, mens de resterende 103 passagerer skulle videre mod Rom. En repræsentant for handlingselskabet i Hamborg-lufthavnen havde tildelt de forreste 12 rækker til Milano-passagererne, mens flyets resterende sæderækker var til Rom-passagererne. Herudover blev Milano-bagagen placeret forrest i lastrummet.

Efterforskere har fundet, at flyets loadsheet (ark til lastdata, red.) ikke blev overført på sædvanlig vis til cockpittets ACARS-system, da Alitalia normalt ikke flyver til Hamborg. I stedet sendte folkene i Hamborg en formular via e-mail til en Alitalia-medarbejder i Rom.

ANSV skriver, at lastformularen ikke var designet til flyvninger, hvor der undervejs er mellemlanding. Der var ganske enkelt ikke gjort plads til at angive sædefordeling til to separate lufthavne.

Piloter og kabineansatte foretog ikke visuelt tjek
Alitalia-medarbejderen i Rom måtte derfor improvisere og indtastede derfor ikke-validerede oplysninger om fordeling af passagererne på flyvningen fra Milano til Rom. Der blev fordelt 33 passagerer forrest i flyet, 39 i midten og 31 bagerst i kabinen.

I Milano var repræsentanten for handlingselskabet imidlertid ikke opmærksom på den foreslåede fordeling på flyvningen til Rom, og derfor blev den faktiske fordeling på kun fire passagerer foran, 47 i midten og 52 i bageste ende af flyet.

ANSV har blandt andet konkluderet, at en ”væsentlig medvirkende faktor” til hændelsen var kabinemedlemmernes og piloternes manglende evne til visuelt at tjekke fordelingen af passagerer før afgang. I rapporten konkluderes det også, at den impulsivt arrangerede charteroperation havde medvirket til sjusket planlægning.

Alitalia har siden hændelsen sørget for ekstra træning af besætningen i forhold til procedurer ved flyvninger ud over rutinemæssige operationer. Derudover har lastmedarbejdere fået ekstra træning, ligesom der er sket ændringer i formularer omkring vægt- og balanceberegning.

A320-flyet fra Alitalia fik skader i et område på cirka 1,8 meter gange 30 centimeter. Skaden, der kan ses på billedet herunder, blev udbedret, og flyet vendte retur i drift efter nogen tid.

Skaderne på den bageste del af flykroppens underside på en Airbus A320-200 fra Alitalia. Foto: ANSV

 

Relaterede artikler:

Træt pilot var tæt på katastrofe i Billund

EasyJet-fly var et sekund fra katastrofe

A380-motorhavari kunne være endt i katastrofe