(Foto: Norwegian | PR)

Norwegian lander driftsunderskud på 1,6 mia. kroner

I første halvår af 2021 kom Norwegian ud med et driftsunderskud på 1,6 milliarder kroner baseret på en omsætning på 430 millioner kroner. Bundlinjen var dog positiv.

Det rekonstruerede Norwegian kunne tirsdag morgen offentliggøre regnskabet før første halvår af 2021. En turbulent periode for selskabet, hvor det lykkedes at gennemføre en rekonstruktion i Irland og Norge, mens rejserestriktioner begrænsede efterspørgslen, og selskabets bestyrelse mod slutningen af perioden valgte at skifte koncernchefen ud.

Driftsresultatet blev et minus på 2,23 milliarder norske kroner, hvilket er lidt mere end 1,6 milliarder danske kroner. Resultatet blev opnået på baggrund af en omsætning på 591 millioner norske kroner (430 millioner danske kroner) baseret på 590.000 passagerer.

Omsætningen var en kraftig tilbagegang på 92 procent fra lidt mere end 7,1 milliarder norske kroner i første halvår af 2020, men til gengæld blev driftsunderskuddet halveret fra 5,08 til nu 2,23 milliarder norske kroner.

Positiv bundlinje
Derimod ser bundlinjen noget bedre ud, idet Norwegian leverer et positivt nettoresultat på 1.590 millioner norske kroner, eller hvad der omregnet svarer til 1,16 milliarder danske kroner.

Det hænger sammen med, at rekonstruktionen har styrket Norwegians egenkapital med 10,7 milliarder norske kroner, og 3.825 millioner kroner af disse indgår i indtægtsopgørelsen. 

“Den finansielle rapport for første halvår og resultaterne for andet kvartal viser en tydelig forbedring af selskabets finansielle situation, lavere driftsomkostningerne, en vellykket rekonstruktion og en gradvis optrapning af driften som svar på den øgede efterspørgsel,” siger koncernchef i Norwegian, Geir Karlsen, i en kommentar til tallene.

Stigende billetbestillinger
I lighed med andre flyselskaber kan Norwegian ikke give nogen guidance på et forventet resultat for 2021, da markedssituationen er for usikker på grund af COVID-19.

Norwegian forklarer dog, at den fleksible “power-by-the-hour”-leasingaftale på flyene, hvor der kun betales leasingomkostninger, når de er i brug, giver selskabet gode muligheder for i et kontrolleret tempo at tilpasse udbuddet til udviklingen i efterspørgslen. Herudover har  selskabet en stærk finansiel position efter rekonstruktionen med 7.475 millioner norske kroner i kontanter og likvide midler ved halvårets slutning.

I 2021 forventes kapaciteten at toppe med 50 fly på vingerne, og i 2022 planlægges der efter at have 70 fly i produktion. På grund af rejserestriktioner og lav efterspørgsel var kun op imod 32 af flyene i drift den 30. juni.

“Resultaterne er stadig påvirket af de internationale rejserestriktioner. Samtidig har Norwegian nu en mere solid finansiel position, og vi kan målrettet planlægge mod fremtiden med fornyet gåpåmod. Billetbestillingerne stiger fortsat i takt med lempelser i rejserestriktionerne og flere vaccinerede mennesker. Vi forventer, at den udvikling fortsætter i resten af 2021 og 2022,” understreger Geir Karlsen.

 

Relaterede artikler:

Norwegian fordobler passagertal

Norwegian forvandler gæld til 95 millioner nye aktier

Norwegian er atter en fri fugl