Københavns Lufthavn. (Foto: Marieke van Hulst Pedersen | Theaviationplatform.dk)

Takststigninger i CPH på 28 procent

Fra den 1. januar 2024 bliver det 47 kroner dyrere for flyselskaberne at sende en passager afsted fra Københavns Lufthavn, når den nye takstaftale er implementeret.

Efter flere måneders forhandlinger er det lykkedes Københavns Lufthavn at nå til enighed med de største operatører, herunder SAS og Norwegian, om et nyt takstregulativ, der træder i kraft den 1. januar 2024.

Takstregulativet er en fast aftale, der løber fire år frem og viser, hvad flyselskaberne skal betale for brugen af lufthavnens infrastruktur som baner og terminaler samt øvrige services, eksempelvis sikkerhedskontrol.

På forhånd havde lufthavnen varslet takstforhøjelser, da de aeronautiske indtægter fra flyselskaberne skal bidrage til, at lufthavnen har de økonomiske muligheder for at drive det internationale trafikknudepunkt samt investere i fremtiden.

“Vi har haft et godt og konstruktivt forhandlingsforløb. Med en aftale vil lufthavnen og flyselskaberne i de kommende år have forudsigelighed i forretningen og en fælles platform til samarbejdet om for eksempel investeringer, ruteudvikling, effektiv drift og den grønne omstilling,” siger administrerende direktør Thomas Woldbye.
 
Stigning på 28 procent
Siden 2017 er taksterne, ifølge Københavns Lufthavn, faldet med ni procent, men i den kommende aftale, der løber frem til den 31. december 2027, vil taksterne stige med hele 28 procent. Dermed stiger omkostningen med 47 kroner per passager fra i dag 170 kroner til i alt 217 kroner.
 
“De takster flyselskaberne betaler for at bruge lufthavnen er fundamentet for vores økonomi og evne til at investere i fremtidens lufthavn, den grønne omstilling og fastholde positionen som Danmarks og Nordeuropas internationale trafikknudepunkt,” understreger Thomas Woldbye.
 
Andre større europæiske lufthavne har også reguleret taksterne opad efter COVID-19, hvilket har afstedkommet en kraftig kritik fra IATA, der er flyselskabernes internationale brancheorganisationen. CPH henviser til, at man følger de andre ikke-statsejede lufthavne i Europa.
 
“Københavns Lufthavn vil forsat være konkurrencedygtig i markedet på pris og ikke mindst kvalitet og effektivitet,” lyder det fra Thomas Woldbye, der om en måned forlader lufthavnen til fordel som en stilling som koncernchef hos Heathrow Airport.
 
Tilbage står, at de flyselskaber, der ikke har været en del af aftalen, skal have denne forelagt, og herefter er det Trafikstyrelsens opgave og ansvar endeligt at godkende taksterne.
 
Tilfredshed hos Dansk Erhverv
Aftalen mellem Københavns Lufthavn og de største flyselskaber hilses velkommen af branchedirektør Jesper Kronborg fra Dansk Erhverv Transport.

“For Dansk Erhverv er det helt afgørende, at Danmark har et stort internationalt knudepunkt med høj grad af national og international tilgængelighed. Det øger sammenhængskraften og understøtter sammenhængen mellem by og land. Samtidig betyder en høj grad af international tilgængelighed, at dansk erhvervsliv kan være konkurrencedygtig i et internationalt perspektiv.”

Dansk Erhverv hæfter sig yderligere ved, at aftalen gælder for en periode på fire år, hvilket giver forudsigelighed for både lufthavn og flyselskaber.

 

Relaterede artikler:

Ryanair etablerer base i Københavns Lufthavn

CPH vil tilbage til historisk indtjeningsniveau

Ny og billigere takstaftale i Københavns Lufthavn