I fire og et halvt år har seks A340-600 været parkeret på jorden, men nu vil den thailandske regering angiveligt tvinge Thai Airways til at sætte flyene i drift igen.
Siden den 1. april 2015 har seks Airbus A340-600 stået parkeret i U-Tapao International Airport, der betjener Rayong og Pattaya.
Flyene tilhører Thai Airways, der anskaffede dem tilbage i 2005, men som følge af de stigende brændstofpriser, blev de brændstofslugende firemotorers fly taget ud af produktion. I mellemtiden har Thai Airways forsøgt at finde nye ejere til flyene, men det vanskeligt, da der ikke længere er et marked for den variant.
I stedet kan flyene muligvis komme på vingerne igen for Thai Airways. Det skriver Forbes, der citerer thailandske Manager Daily.
Får ikke lov at købe nye fly
Forslaget om at sætte de seks A340-600 tilbage i drift kommer fra den thailandske vicetransportminister Thaworn Sennam. Han foreslår at opgradere kabinerne og derefter sætte flyene tilbage i drift på langdistanceruterne.
Thai Airways har længe haft en plan klar, der skal sikre en foryngelse af flyflåden, der har en gennemsnitsalder på 10,2 år. Den thailandske regering afviste dog i september at give tilladelse til køb af 38 nye fly, da det vil belaste selskabets kapitalreserver. Bestyrelsen har derfor foreslået ledelsen af undersøge, om det er muligt at lease nye fly, og om det er muligt at skære i det flådefornyelsesprogram, der er lagt op.
Det thailandske flyselskab har også parkeret fire Airbus 340-500, således at der i øjeblikket står 10 fly på jorden, der ikke benyttes. Ifølge lokale medier var det planen, at otte af flyene skulle sælges til et amerikansk selskab for en samlet pris på en milliard kroner, men det fremgår ikke, hvad der er sket med den påståede handel.
Ny kabineindretning
Forslaget fra vicetransportministeren kan dog give Thai Airways visse udfordringer. A340-600´erne er indrettet i en treklasses konfiguration med otte Royal First Class-sæder, 60 i Royal Silk Class og 199 i Economy Class.
I Royal Silk Class er indretningen 2+2+2, hvilket vil sige seks sæder på tværs, hvor kun fire af sæderne har adgang til en gangplads. I alle nyere fly har Thai sørget for, at der er gangplads til samtlige Royal Silk Class-sæder. Det gælder i Airbus A380, Airbus A350 og Boeing 777.
Det betyder, at Thai Airways vil være tvunget til at indrette en ny Royal Silk Class-kabine, og der kan være op til et års ventetid hos producenterne af sæderne, som kabinen eventuelt skal indrettes med. Derfor kan A340-flyene være op til 16 år, inden de kan sættes i drift igen.
Relaterede artikler:
Medie: Thai Airways er i krise