Koncernchefen i Thai Airways International erkender, at der er brug for øjeblikkelig handling. Han afviser dog efterfølgende, at selskabet er truet på sin eksistens.
Det er ikke mere end et par uger siden, at koncernchefen i Thai Airways International, Sumet Damrongchaitham, afviste, at selskabet har likviditetsproblemer. Selskabets pengestrøm var sund, og forretningen fungerede som sædvanligt, lød det.
Men dette er imidlertid langt fra tilfældet, viser det sig. Thai Airways-koncernchefen fortæller nu, at flyselskabet befinder sig i en stor krise, hvor snarlig handling er nødvendig for at overleve.
”Konkurrencen er meget voldsom i år. Thai er virkelig i krise. Næste år skal vi gøre vort bedste. Hvis personalet ikke ved dette og ikke gør noget, vil der ikke være tid nok til at kæmpe os tilbage. I dag er der meget lidt tid tilbage. I dag er der ingen komfortzone. Alle vil drukne, hvis fartøjet synker,” sagde Sumet Damrongchaitham – ifølge det sædvanligvis velunderrettede thailandske medie Bangkok Post – tirsdag til sine ledende medarbejdere i flyselskabets hovedkvarter i Bangkok.
Konkurrence har kostet dyrt
Koncernchefen opfordrer sine medarbejdere til at støtte selskabets forsøg på at få økonomien på rette vej igen, da det ellers risikerer at gå konkurs.
”I dag ønsker jeg, at personalet skal forenes for at overvinde hindringerne. Ellers vil det nationale flyselskab lukke ned. Der er stadig tid til en løsning, men der er ikke meget tid,” lød den dystre udmelding fra Sumet Damrongchaitham.
Problemerne i Thai Airways skyldes blandt andet, at selskabet har mistet sit markedslederskab på eksempelvis de nordlige ruter til østasiatiske destinationer, fortæller han. Ruter, som typisk har genereret en tredjedel af flyselskabets indtægter, men hvor lavprisflyselskaber nu har besværliggjort tingene for Thai Airways. Også indtægterne på de europæiske ruter har været faldende.
Vil reducere de højeste lønninger
Thai Airways, der beskæftiger over 20.000 medarbejdere, vil reducere sine omkostninger ved blandt andet at mindske lønningerne til ledende medarbejdere. Der vil heller ikke være råd til bonus til medarbejderne, da overlevelse har topprioritet, lyder det. Herudover er der også lagt op til besparelser i catering-afdelingen.
Thai Airways kom ud af første halvår af 2019 med et underskud på næsten 6,8 milliarder baht, hvilket svarer til 1,5 milliarder danske kroner.
Den økonomiske krise i Thai Airways har gentagne gange udskudt en ellers planlagt flådeudvidelse. Selskabets bestyrelse har afvist ledelsens seneste forslag om køb af 38 Boeing- og/eller Airbus-fly.
Den thailandske skat ejer 51,03 procent af aktierne i Thai Airways International.
Afviser at være lukningstruet
Efterfølgende har Thai Airways måttet udsende en pressemeddelelse, hvor selskabet præciserer, at de meddelelelser, der blev givet på det omtalte møde med personalet, er blevet misforstået og havde til hensigt at skabe opmærksomhed omkring den vanskelige konkurrencemæssige situation.
“Med alt, hvad vi har i vores magt, bekræfter Thai, at selskabet har evnen til at komme igennem den vanskelige konkurrencesituation. Thai er meget langt fra at lukke ned,” hedder det i en erklæring fra selskabet på vegne af Sumet Damrongchaitham.
Relaterede artikler:
Thai Airways afviser forlydender om likviditetskrise