En Boeing 777-300ER fra Thai Airways, der letter fra Københavns Lufthavn. Foto: Thorbjørn Brunander Sund, Danish Aviation Photo

Thai vil revurdere plan om flådefornyelse

Tidligere i år meldte Thai Airways ud, at det vil forny sin flåde, men flyselskabet vil frem til nytår genoverveje dette projekt.

Selv om Thai Airways International i juli i år meldte ud, at det vil forny sin flåde med blandt andet 13 nye langdistancefly, er det slet ikke sikkert, at det sker.

Det nationale thailandske flyselskab melder, at det vil tage op til overvejelse, om det er nødvendigt at købe nye fly. Der forventes en endelig beslutning inden årets udgang, lyder det ifølge Air Transport World.

Thai Airways havde ellers tidligere sendt en plan for flådefornyelsen til godkendelse hos de relevante ministerier og kabinettet. Men flyselskabet har trukket planen tilbage for at revurdere den, inden den igen vil blive sendt til regeringen. Det er blevet besluttet af højtstående embedsmænd.

Den forlængede periode, som Thai Airways nu får til at revurdere en eventuel flådefornyelse, giver også flyselskabets nye ledere en chance for at grave sig ned i flådestrategien, som blev udarbejdet af selskabets tidligere ledere.

Den 10. august i år blev Sumeth Damrongchaitham udnævnt til ny koncernchef i Thai Airways, og han overtog stillingen den 1. september. Den 10. juli blev Ekniti Nitithanprapas desuden udnævnt til ny bestyrelsesformand i flyselskabet.

Overvejer 23 nye fly
Thai Airways’ flådestrategi for 2018 til 2022 indebærer køb af i alt 23 nye fly. Da den thailandske stat ejer flertallet af flyselskabets aktier, er det nødvendigt med en godkendelse herfra inden flyordren. Thai Airways fik godkendelse fra transportministeriet, men manglede godkendelse fra kabinettet og National Economic and Social Development Board.

Hvis Thai Airways bestiller nye fly, er de udset til at erstatte mere end 20 år gamle fly, der efterhånden er modne til pension.

Tidligere har Thai Airways meldt ud, at køb af nye langdistancefly vil bestå af typerne Boeing 787-9 Dreamliner, Boeing 777X og Airbus A350-900 og -1000. De resterende 10 fly, som Thai Airways havde planer om at købe, ville formentlig være Airbus A320neo. Den samlede flyinvestering skulle beløbe sig til cirka 19 milliarder kroner.

Thai fastholder Boing 777 til Skandinavien
Thai Airways opererer fra både København, Oslo og Stockholm til Bangkok og Phuket (i vintersæsonen). Flyselskabet benytter en Boeing 777-300ER på ruterne, og det vil der ikke blive ændret på foreløbig. I juli udtalte regional salgschef Flemming Sonne fra Thai Airways til CHECK-IN.dk, at selskabet ikke har planer om at udskifte B777-flyet til Skandinavien.

I vintersæsonen har Thai Airways op til 25 ugentlige afgange fra Skandinavien til Bangkok og Phuket, mens der i sommertrafikprogrammet samlet set er op til 23 afgange fra Skandinavien – herunder ni fra København, syv fra Stockholm og fem-syv fra Oslo alt afhængig af tidspunktet på sommeren.

Trods konkurrence fra Norwegian, Emirates og Qatar Airways har Thai Airways fin succes på ruten fra København til Bangkok, lød det i sommer fra selskabets regionale salgschef.

 

Relaterede artikler:

13 nye langdistancefly til Thai Airways

Thai vil slå Norwegian på tider, priser og service

Thai Airways vil flyve til Hamborg

Thai Airways: 30 nye fly på fem år

Thai Airways overvejer Premium Economy