Tidligere Cimber-direktør har succes med redningsplan

Estonian Air kom langt bedre ud af første kvartal end sidste år, og selskabets direktør tror på overskud i den kommende sommer.

Siden januar har Estonian Air gennemgået en omfattende restrukturering, som skal redde selskabet fra konkurs. Selvom antallet af ansatte nu er reduceret fra 322 til 197, og rutenettet er blevet skåret ned fra 24 til blot 10 helårsruter og to sæsonruter, er bundlinjen fortsat rød.

Første kvartalsregnskab er dog langt bedre end, hvad selskabet kunne fremlægge sidste år. Regnskabet er gjort op til et tab på 4,9 mio. euro, mod et tab på 7,8 mio. euro i samme periode i fjor.

”Resultaterne af første kvartal giver os tiltro til at være på rette spor med omstruktureringen. Det er lykkedes at reducere tabet betydeligt, og samtidig øge indtægterne med færre passagerer,” fortæller administrerende direktør i Estonian Air, Jan Palmér, der tidligere har været topchef for Cimber Sterling.

Den nuværende udvikling har givet direktøren troen på, at Estonian Air vil skabe overskud på månedsbasis i løbet af sommersæsonen. Målet er at nå lønsomhed i 2015.

Venter på EU-accept
Udover at skære i både ruter og medarbejderstaben betyder Estonian Airs restrukturering også nedskæringer i flyflåden.

Indenfor kort tid vil både selskabets to Saab 340 og ene Boeing 737-500-fly være returneret til udlejer. Sidstnævnte var selskabets første vestlige flytype, som kom til i 1995. I dag rummer flåden yderligere tre CRJ-900 og fire Embraer 170-fly. Planen er at komme ned på fem fly.

Planen om at restrukturere Estonian Air er en forudsætning for en rekapitalisering af flyselskabet. Det sker blandt andet i form af økonomisk hjælp fra den estiske stat på 24,9 mio. euro, svarende til 186 mio. danske kroner.

Planen, som blev fremsendt til aktionærerne i slutningen af ​​april, blev den 2. maj godkendt af den estiske regering. Derfor venter Estonian Air nu kun på, at EU giver grønt lys til, at den estiske stat må bistå selskabet med økonomisk hjælp.

Selvom den omfattende restrukturering og EU’s accept kan føre til, at tallene på bundlinjen igen bliver sorte, har Estonian Air stadig et stort arbejde foran sig – ikke mindst med at genvinde tilliden til selskabet.

”Selskabet har været omspundet af mange rygter i de seneste måneder, og dem er vi nød til at tage højde for og arbejde hårdt med for at genvinde vores kunders tillid, så de igen vælger vores service,” fortæller pressechef i Estonian Air, Ilona Eskelinen til CHECK-IN.dk.

Muligheder i øget lavprisaktivitet
For blot få dage siden oplyste formanden for Tallinn Lufthavn, Rein Loik, at man var på udkig efter og i dialog med adskillige lavprisselskaber for at opveje Estonian Airs mange rutelukninger og annullerede ekspansion.

Lufthavnens primære kunde er i dag Estonian Air. Desuden betjenes lufthavnen i mindre omfang af lavprisselskaberne Ryanair, easyJet samt Norwegian.

Hos Estonian Air vælger man dog at se på mulighederne i stedet for udfordringerne i lufthavnens udspil til øget lavprisaktivitet.

”Vi vil holde fast i vores planer og videreføre restruktureringen. Nye flyselskaber, der flyver til Tallinn, kan være med til at udvikle det lokale marked og få det til at vokse,” forklarer Ilona Eskelinen.

Restruktureringen har ligeledes lagt en dæmper på en hver form for forhandlinger med finske Flybe Nordic. Selskabet skulle ellers have udvist interesse for at samarbejde eller sågar lave en fusion med Estonian Air, men det afkræftes nu.

”Restruktureringensplanen skal vende Estonian Air til et bæredygtigt og omkostningseffektivt, regionalt luftfartsselskab. Der er ingen forhandlinger om partnerskabsaftaler,” fastslår pressechefen.