(Foto: Morten Lund Madsen)

Tidligere SAS-datter overtager handling

Det tidligere SAS-selskab, Widerøe, overtager nu SAS’ ground handling-aktiviteter i 14 norske lufthavne. Flyselskabet får dermed 50 procent flere medarbejdere end i dag.

Først solgte SAS det norske regionalflyselskab Widerøe som en del af den store spareplan, som blev sat i søen i 2012 for ganske enkelt at sikre SAS’ overlevelse. Nu sender SAS så sine ground handling-aktiviteter i 14 norske lufthavne i skødet på Widerøe, der i forvejen håndterer fly i 28 andre norske lufthavne. I alt 850 medarbejdere i SAS Ground Handling følger med over til SAS’ tidligere datterselskab, der dermed får omkring 50 procent flere medarbejdere.

SAS vil fremover købe ground handling i de 14 lufthavne fra Widerøe Ground Handling som en ekstern service og parterne har indgået en fem-årig kontrakt for disse tjenester. Widerøe overtager også de kontrakter om ground handling for andre flyselskaber, som SAS har i en række lufthavne i Norge.

“Overdragelsen af aktiviteterne på linjestationer i Norge til Widerøe er i tråd med vores strategi om at fokusere på flyoperationer, mens det på samme tid reducerer virksomhedens faste omkostninger. I Widerøe får vi en pålidelig leverandør, der vil sikre en problemfri outsourcing proces for vores medarbejdere. Vi ser frem til fortsat at arbejde med Widerøe, og sammen udvikle vores ground handling-produkt til gavn for vores kunder,” siger Rickard Gustafson, koncernchef i SAS.

Aftalen med Widerøe er realiseringen af en hensigtserklæring, som parterne underskrev i juni i år. Samtidig underskrev SAS en hensigtserklæring med konkurrenten Aviator om, at Aviator skal overtage SAS’ ground handling-aktiviteter i Københavns Lufthavn, Oslo Gardermoen, Stockholm Arlanda, Gøteborg og Malmø. Den erklæring har endnu ikke resulteret i en egentlig aftale parterne imellem. Aviator har tidligere vurderet, at en aftale kunne komme på plads i løbet af efteråret.

Eje hele biksen
Outsourcingen af ground handling-aktiviteterne er oprindeligt en del af samme store spareplan som salget af Widerøe. Først var det nemlig meningen, at den globale ground handling-koncern Swissport gradvist skulle have erhvervet bider af SAS Ground Handling over en årrække indtil Swissport ejede hele biksen.

Et andet Swissport-opkøb satte dog forhandlingerne om detaljerne i sådan et setup på pause. Og efter lang tid måtte parterne opgive at nå til enighed. Ikke bare en 10 procents andel af SAS Ground Handling til Swissport, kunne man nå til enighed om.

Derfor kom Widerøe og Aviator på banen. Hvis Aviator ender med at overtage SAS Ground Handlings aktiviteter i Københavns Lufthavn, så vil Aviator og datterselskabet Copenhagen Flight Services sidde på 85 procent af markedet i Københavns Lufthavn. Eneste andet handlingselskab vil være skotske Menzies Aviation, der kom til CPH i april i år, da man overtog håndteringen af Norwegians fly og passagerer fra Aviator.

Foto: Morten Lund Madsen.