Tidligere SAS-mand i spidsen for konkurrent

Den tidligere SAS-direktør Anders Ehrling forlader Scandic hotellerne for at vende tilbage til luftfarten.

Efter næsten fem års fravær fra luftfart vender den tidligere SAS-direktør Anders Ehrling nu tilbage til de højere luftlag. Det sker når svenskeren fra 1. januar bliver direktør for Braathens Aviation.

Dermed bliver Anders Ehrling direktør for en gruppe af luftfartsselskaber, som både konkurrerer med SAS og arbejder for SAS.

Under Braathens-paraplyen finder man nemlig både Malmø Aviation, de syv Sverigeflyg-selskaber Gotlandsflyg, Kullaflyg, Sundsvallsflyg, Blekingeflyg, Kalmarflyg, Flysmåland og Golden Air samt selskabet Braathens Regional.

Verdens mest punktlige
​​Malmö Aviation konkurrerer direkte med SAS på nogle af de største svenske indenrigsruter, mens Braathens Regional udfører wet-lease opgaver for SAS.

”Jeg har fulgt udviklingen af ​​Malmö Aviation og Sverigflyg både som en konkurrent, og som passager. Jeg ser frem til muligheden for at videreudvikle disse virksomheder og de øvrige virksomheder i Braathens Aviation-koncernen. Det er særligt glædeligt, at Malmö Aviation for anden måned i træk, er blevet det mest punktlige flyselskab i verden,” siger Anders Ehrling.

Anders Ehrling erstatter den nuværende direktør Knut A. Solberg, som går på pension den 31. maj 2014.

Langt mindre organisation
I februar 2009 forlod Anders Ehrling SAS efter 23 år i det skandinaviske luftfartsselskab. Indtil sin afgang var han svensk landedirektør. Siden september 2010 har Anders Ehrling været koncernchef for hotelkæden Scandic. Det job overtages af den samme person som han afløste dengang, nemlig danskeren Frank Fiskers.

Med skiftet fra Scandic til Braathens Aviation får Anders Ehrling luft under vingerne igen, men også ansvaret for en langt mindre organisation end før. Således har Scandic 7.500 ansatte mens Braathens Aviation i 2012 kun havde 780 ansatte. Også målt på omsætning er der milevid størrelsesforskel. Således havde Scandic en omsætning sidste år på 6,9 mia. danske kroner, mens Braathens Aviation kunne præstere en omsætning på 2,2 mia. danske kroner.

Anders Ehrling. Foto: Scandic