Kabineansat fra British Airways. (Foto: British Airways | PR)

Tilbyder kabineansatte bonus på 8.750 kroner

Flere flyselskaber forsøger at tiltrække nye ansatte med lukrative bonusser inden en sommer, der forventes at blive travl. Det er SAS dog ikke i stand til, fortæller det skandinaviske selskab.

Der er kamp om personalet i luftfartsbranchen i disse dage. Efter flere år med nedlukninger, hvor mange er blevet afskediget, er passagererne begyndt at vende tilbage til fly og lufthavne, men det har allerede skabt lange køer flere steder, og det forventes kun at blive værre i løbet af den kommende sommer.

Det skyldes blandt andet problemer med at få gennemført den nødvendige sagsbehandling samt baggrundstjek af de nye medarbejdere og blot at finde nogen ledige, der har mulighed for at iføre sig uniformen. Flere britiske flyselskaber har forsøgt at løse problemet ved at tilbyde en bonus.

Det gælder såvel British Airways som lavprisflyselskabet easyJet. Begge selskabet sagde farvel til en stor del af personalet, da COVID-19 for alvor ramte i 2020, hvor British Airways fyrede omkring 10.000 ansatte, mens easyJet skilte sig af med 4.500 medarbejdere.

Tilbyder bonusser
Nu vender kunderne dog tilbage, efterspørgslen på flyvninger stiger og der er igen behov for de ansatte. Det gælder dog også i andre brancher, og de ledige er derfor i høj kurs i øjeblikket. Det har fået nogle flyselskaber til at ty til andre midler, når de skal tiltrække eksempelvis nyt kabinepersonale. I dette tilfælde kontante bonusser.

Hos easyJet tilbydes nye eller tilbagevendende kabineansatte en bonus, der beløber sig til 1.000 britiske pund, hvilket svarer til 8.750 kroner. En talsperson fra flyselskabet bekræfter ordningen og fortæller samtidig, at bonussen vil blive udbetalt i slutningen af sommeren i år. Det skriver det amerikanske magasin Fortune.

British Airways tager også kontante midler i brug i kampen om at skaffe nok ansatte til en travl sommer. Flyselskabet fortæller, at man ligeledes tilbyder en bonus i samme størrelsesorden. Den tildeles nye ansatte, som starter inden juni, og vil blive udbetalt i to rater over en periode på et halvt år.

SAS kan ikke være med
Det er dog ikke alle flyselskaber, der befinder sig i en position, hvor man kan tilbyde bonusser for at tiltrække nye ansatte. Det fortæller en talsperson fra SAS til magasinet. Det kan det skandinaviske selskab eksempelvis ikke, og derfor slår man sig i stedet op på blandt andet de ansættelsesvilkår, der kan tilbydes.

“Vi er ikke i stand til at tilbyde bonusser for at tiltrække nye medarbejdere, men vi tror, at branchen vil komme sig efter pandemien og genvinde sin tiltrækningskraft som et spændende og innovativt felt for nye ansatte, så SAS tilbyder attraktive jobs baseret på skandinaviske love, vilkår og arbejdsbetingelser.”

Flere forhindringer end bonusser kan løse
Yi Zhong, der er aktieanalytiker hos virksomheden AlphaValue, fortæller, at selvom easyJets bonusordning kan hjælpe flyselskabet med at skaffe nye medarbejdere hurtigere end andre flyselskaber, kan andre begrænsninger dog fortsat tynge ansættelsesprocessen.

“Flyselskaber og lufthavne afskedigede et stort antal ansatte under pandemien, og nu er de villige til igen at ansætte folk, men mange medarbejdere forlod branchen permanent, og derudover var der også en række ansatte, der lod sig førtidspensionere,” siger analytikeren.

“Baggrundstjek af nyt personale af sikkerhedsmæssige årsager vil desuden tage tid samtidig med, at Brexit begrænser mulighederne for at ansætte personale fra EU til at arbejde i Storbritannien.”

 

Relaterede artikler:

Flyselskaber ser frem til færre kæmpekøer i CPH

Lufthavn skal ansætte 12.000 inden sommeren

6.000 kroner i bonus til nyansatte i lufthavne