Tilfredshed med Omni-flyet hos SAS

Trods en del småforsinkelser med Boeing 767-vikarflyet fra Omni Air International, er SAS godt tilfreds med løsningen. Flyselskabet bliver dog forvekslet med et lille argentinsk selskab.

Fredag den 21. juni indsatte SAS et Boeing 767-fly fra det amerikanske charterflyselskab Omni Air International i sommertidtabellen. Reserveflyet skal primært benyttes hver torsdag og fredag indtil den 17. august på rutenummer SK901/902, der er aftenafgangen fra København til New York.

Herudover skal flyet vikariere i tilfælde af tekniske problemer med Airbus A330-flyene, som SAS beskæftiger fire af.

Den norske lavpriskonkurrent Norwegian havde en mareridtsopstart med de indlejede Airbus A340-fly fra portugesiske Hi Fly, men noget tyder på, at SAS er kommet bedre fra start med det amerikanske Omni-fly, selvom der har været en del småforsinkelser i starten.

Operationelle informationer Omni Air International – Boeing 767-300ER

Dato Flight Strækning Forsinkelse Årsag
21.06.13 SK901 København-Newark 00:55 Aircraft defects
21.06.13 SK902 Newark-København 00:21 Late arrival of aircraft
27.06.13 SK901 København-Newark 00:03
27.06.13 SK902 Newark-København (00:24)
28.06.13 SK901 København-Newark 01:15 Late loading catering
28.06.13 SK902 Newark-København 00:12 Late arrival of aircraft
03.07.13 SK901 København-Newark 00:25 Commercial publicity
03.07.13 SK902 Newark-København 00:44 Late deck crew boarding
04.07.13 SK901 København-Newark 00:45 Flight deck crew request
04.07.13 SK902 Newark-København 00:05 Cabin crew request
05.07.13 SK901 København-Newark 01:20 Late loading catering
05.07.13 SK902 Newark-København 00:39 Late arrival of aircraft
06.07.13 SK943 København-Chicago 01:25
06.07.13 SK944 Chicago-København 00:01 Baggage handling

Kilde: Amadeus. Forsinkelse angivet ved ankomst til gate. I parantes angiver, at flyet er ankommet før tidtabellen.

Som det fremgår af tabellen, har der været en del småforsinkelser, som kan tilskrives, at rutinerne skal indkøres med den nye operatør. Det er personale fra Omni Air International, der bemander flyene, mens SAS har to medarbejdere ombord i kabinen for at assistere de udenlandske besætningsmedlemmer.

Den største forsinkelse har indtil videre været omkring halvanden time ved ankomst, men Omni Air har formået at hente mange af forsinkelserne på returrejsen fra Nordamerika mod København.

“Vi er ganske tilfredse med Omni som opererer SK901/902 på torsdage og fredage. Der har væet nogle småforsinkelser i forbindelse med catering-leverancer, men det skyldes at der er en forskel på catering setup på Boeing 767 i forhold til vores A330 og A340-fly. Herudover er der ikke andre ting, som man kan pege på,“ siger Knut-Morten Johansen, der er informationschef i SAS.

Informationschefen peger også på, at Omni blev benyttet, da SAS for nylig havde tekniske problemer med et Airbus A340-fly samt vejrproblemer, der krævede omdirigeringer med ekstra hviletid for besætningerne. De forsinkelser, der opstod i forbindelse med disse flyvninger, mener Knut-Morten Johansen ikke at man kan laste Omni for.

Forveksles med argentinere
Omni Air International har den internationale flyselskabskode “OY“, som optræder i de internationle tidtabeller sammen med det velkendte “SK“, som repræsenterer SAS.

Men et andet flyselskab anvender også koden “OY“, hvilket kan give anledning til misforståelser. Det argentiske flyselskab Andes Lineas Aéreas benytter nemlig også OY-koden, og i en række internationale systemer står det argentiske flyselskab opført som operatør for SAS.

Dette skyldes, at den internationale luftfartsorganisation IATA har hvad man i fagsproget kalder “controlled dublicate coding”. Det betyder, at IATA tildeler samme kode til to flyselskaber, hvor det ene er ruteflyselskab, mens det andet opererer som charter- og ACMI-operatør.

“For SAS er det ikke helt tilfredsstillende, at det forholder sig sådan, da vi har nogle administrative systemer som kan hente oplysninger om et forkert selskab på grund af ens koder. Men dette er kun en intern udfordring og ikke af praktisk betydning for passagerer eller andre,“ understreger informationschef Knut-Morten Johansen.