CSA og Smartwings, hvoraf førstnævnte flyver fra Prag til København, har ansøgt om kreditorbeskyttelse. Luftfartskoncernen har brug for et pusterum, mens man venter på et statsgaranteret lån.
Den tjekkiske Smartswings-koncern, der omfatter flyselskaberne Smartwings og CSA Czech Airlines har onsdag indgivet en anmodning ved byretten i Prag om at få godkendt et såkaldt moratorium (betalingsudsættelse, red.) i henhold til den tjekkiske Lex COVID-lovgivning, der blev vedtaget tidligere på året.
Begge flyselskaber har brug for kreditorbeskyttelse for at få den nødvendige tid til at forhandle en langsigtet finansieringsløsning på plads til gavn for kreditorer, ansatte og passagerer.
”Smartwings og CSA fortsætter med deres operationer. Begge selskaber gennemfører alle ruteflyvninger og har genoptaget yderligere ruter, som den epidemiologiske situation og rejserestriktioner på de respektive destinationer tillader. SmartWings Group har, ligesom andre flyselskaber, implementeret foranstaltninger for at opnå forbedret driftseffektivitet og besparelser. Det ekstraordinære moratorium er kun en midlertidig foranstaltning, der giver Smartwings og CSA den tid, de har brug for til at opnå deres finansielle stabilitet i samarbejde med banker, flyleasingselskaber og andre kreditorer,” udtaler Jiří Šimáně, der er bestyrelsesformand i Smartwings.
Venter på statsstøtte
Smartwings oplyser, at begge flyselskaber tilsammen har mistet 95 procent af passagererne i kvartalet fra 1. april til 30. juni, og i juli og august er det blot 20 procent af passagererne, der er vendt tilbage.
Den tjekkiske regering er tilsyneladende ikke så langt fremme med statsstøttetiltag, som det er tilfældet i eksempelvis Danmark. Det særlige COVID Plus-program, der skal hjælpe tjekkiske virksomheder blev først lanceret i anden halvdel af juli efter godkendelse fra EU-Kommissionen, og det er planen, at de to tjekkiske flyselskaber skal have hjælp herfra.
”Ansøgningsprocessen for lånegaranti er en kompliceret og langvarig procedure, der kræver samtykke fra flere parter. Dette er en af de primære grunde til, at Smartwings Group har brugt det ekstraordinære moratorium. Vi undersøger alle potentielle finansieringsmuligheder for at sikre at begge selskaber kan fortsat kan drive forretning,” lyder det fra bestyrelsesformanden,
De to selskaber transporterede sidste år omkring 9,6 millioner passagerer, og det samlede overskud før skat var 262,2 tjekkiske koruna, hvilket svarer til 75 millioner danske kroner. Smartwings flyver i øjeblikket til 25 destinationer fra Prag, mens CSA flyver til 12 destinationer – herunder København.
Relaterede artikler:
SkyTeam-selskab fra København til Reykjavik