Tjener 40 mia. kroner på faldende oliepriser

SAS fastholder selskabets brændstoftillæg, selvom oliepriserne er 23 procent lavere end ved seneste regulering for to og et halvt år siden. Flyselskaberne vil i 2014 få en brændstofregning, der er 40 mia. kroner lavere end sidste år.

Debatten omkring flyselskabernes brændstoftillæg kan snart vende tilbage igen. Det skyldes, at oliepriserne er faldet markant gennem længere tid, hvilket også har påvirket prisen på flybrændstof.

I øjeblikket er gennemsnitsprisen for et metrisk ton brændstof på 828 dollars svarende til 4.900 danske kroner. Det er næsten 17 procent lavere end på samme tidspunkt året før.

Men til trods for de faldende brændstofpriser vælger flyselskaberne indtil videre at fastholde deres brændstoftillæg.

Hos SAS regulerede man senest brændstoftillæg den 4. april 2012. Dengang lå prisen på et metrisk ton flybrændstof på 1.080 dollars, hvilket svarer til 6.350 danske kroner. Brændstofprisen er således i dag mere end 23 procent lavere, uden at tillæggene er blevet reguleret nedad.

I dag betaler man hos SAS et brændstoftillæg på 1.060 kroner per interkontinental strækning, 320 kroner for europæiske strækninger samt 190 kroner per strækning for en indenrigsrejse. Med årligt omkring 28 mio. passagerer bidrager de meget omtalte tillæg ganske betydeligt til bundlinjen hos SAS og andre flyselskaber.

SAS: Vekselkurs sluger besparelse
Hos SAS afviser man at sænke brændstoftillægget. Flyselskaber mener nemlig, at gevinsten ved de lavere brændstofpriser er blevet udjævnet gennem en større ubalance i vekselkursen på amerikanske dollars.

“Selvom brændstofprisen er faldet, så er kursen på amerikanske dollars steget i forhold til den svenske kroner. Derfor udligner udsvinget i brændstofprisen og kursen på amerikanske dollars stort set hinanden,“ forklarer kommunikationskonsulent Anna Nielsen fra SAS i Danmark til CHECK-IN.dk.

Det regnestykke går dog ikke helt op. Den 4. april 2012, hvor SAS senest forhøjede brændstoftillægget, kostede 100 dollars omkring 675 svenske kroner. I dag skal man lægge 725 svenske kroner på bordet for at købe 100 dollars. Dermed er ændringen på vekselkursen på syv procent, mens brændstofprisen er faldet med 23 procent.

IATA, der er den internationale sammenslutning af flyselskaber, har beregnet, at medlemmernes samlede brændstofregning for 2014 vil blive omkring 40 mia. kroner lavere baseret på gennemsnitsprisen på flybrændstof år til dato. Beregningerne offentliggøres i det såkaldte Jet Fuel Price Index, der sammenligninger og indekserer udviklingen i flybrændstofpriser tilbage til år 2000.