Ankommende fly i Københavns Lufthavn. (Arkivfoto: Airbus A321 fra Sunclass Airlines, © Thorbjørn Brunander Sund | Danish Aviation Photo)

To nye medlemmer af Luftfartens Klimapartnerskab

Fagforeningen Dansk Metal er sammen med branche- og arbejdsgiverorganisationen Drivkraft Danmark trådt ind som nye medlemmer af Luftfartens Klimapartnerskab, der snart skal have ny formand.

De 17 virksomheder og organisationer, der er medlem af af Luftfartens Klimapartnerskab, der i 2019 blev igangsat af den daværende regering, har fået opbakning fra yderligere to medlemmer.

Det er fagforeningen Dansk Metal samt Drivkraft Danmark, der er branche- og arbejdsgiverorganisation for de virksomheder, der leverer energien til transporten og bilisterne. Dermed får klimapartnerskabet endnu større gennemslagskraft, når der der sendes forslag til regeringen.

Luftfartens Klimapartnerskab afleverede sine første anbefalinger i foråret 2020, og det har været den nuværende regerings ønske at fortsætte de 14 nedsatte klimapartnerskaber, og herunder Luftfartens Klimapartnerskab.

”Luftfarten står over for en omfattende grøn omstilling i de kommende år. Og vores medlemmer kommer til at spille en vigtig rolle. Vi bakker fuldt ud op om de ambitiøse mål, som klimapartnerskabet har sat. Det er vigtigt, at vi rykker og får nedsat CO2-udledningerne, så vi kan give en sund planet videre til vores børn og børnebørn. Det ser vi frem til at samarbejde om i Luftfartens Klimapartnerskab.” udtaler Claus Jensen, formand for Dansk Metal.

Større tyngde og styrket faglig viden
Hos Drivkraft Danmark er man i særlig grad optaget af, det er kan blive igangsat produktion af bæredygtigt brændstof i stor skala. Det understreger Jacob Otte, der er administrerende direktør for Drivkraft Danmark.

“Vi er i Drivkraft Danmark glade for nu at deltage i Klimapartnerskabet for luftfart. Som repræsentant for producenter og leverandører af flybrændstoffer er arbejdet i Klimapartnerskabet helt centralt for os. Vi får brug for massive mængder bæredygtige flybrændstoffer i fremtiden. Som Klimapartnerskabet allerede har peget på, kræver det langsigtede rammebetingelser, som endnu ikke er på plads.”

Administrerende direktør Thomas Woldbye fra Københavns Lufthavn, der har formandsrollen frem til udgangen af september, hvor han forlader CPH til fordel for stillingen som topchef i London Heathrow Airport, glæder sig over, at klimapartnerskabet er blevet styrket.

”Det er afgørende, at klimapartnerskabet kan tale med stor tyngde baseret på bredden i en medlemskreds af faglige organisationer, eksperter, grønne organisationer og virksomheder. Det styrker vi med tilgangen af Dansk Metal og Drivkraft Danmark.

Med Drivkraft Danmark som medlem får klimapartnerskabet samtidig styrket den faglige viden om flybrændstof og forsyningskæderne, som er vigtig for partnerskabets arbejde med en samlet og realiserbar plan for, hvordan Danmark kan bidrage til en grøn omstilling af luftfarten,” lyder det fra Thomas Woldbye.

Bred medlemsskare
Luftfartens Klimapartnerskab er repræsenteret ved de fire største danske lufthavne i København, Billund, Aalborg og Aarhus. Herudover er flyselskaberne SAS, DAT, Norwegian, Maersk Air Cargo og Sunclass Airlines også repræsenteret.

Udover Dansk Metal som nyt medlem var fagforeningerne 3F og Flyvebranchens Personale Union (FPU) i forvejen blandt medlemmerne sammen med Naviair, Rådet for Grøn Omstilling, SDU (Syddansk Universitet), NISA (Nordic Initiative for Sustainable Aviation) samt DI Transport, der sekretariatsbetjener klimapartnerskabet sammen med brancheforeningen Dansk Luftfart.

SAS og Københavns Lufthavn har i øjeblikket to repræsentanter i klimapartnerskabet, og den tidligere koncerndirektør i SAS, Simon Pauck Hansen, der forlod det skandinaviske flyselskab ved udgangen af januar i år, var klimapartnerskabets første formand.

 

Relaterede artikler:

Klimaros til luftfartsbranchen fra minister

SAS-direktør i spidsen for klimapartnerskab

Luftfartens klimaambitioner højere end regeringens