Norwegian-koncernens to flyselskaber præsterede i januar en passagervækst på 13 procent. Til gengæld var Norwegian udfordret af faldende belægning og vejrbetinget påvirkning af punktlighed og regularitet.
Årets første måned i 2025 har i forhold til passagerudvikling været ganske god for Norwegian og datterselskabet Widerøe. De to selskaber transporterede tilsammen 1.567.875 passagerer, og det var en stigning på godt 13 procent i forhold til samme måned året før.
Norwegian leverede 1.273.809 rejsende og en passagervækst på 12 procent, mens Widerøe stod for 294.066 passagerer og en vækst på hele 19 procent.
At det har været muligt at sikre en tocifret vækst, skyldes blandt andet, at kapaciteten er markant øget i forhold til januar sidste år. Således har Norwegian øget antallet af udbudte passagersædekilometer med 23 procent, mens stigningen hos Widerøe er mere moderat med fire procent.
Derfor er der også forskel i de to selskabers udvikling i belægningen, hvor Norwegian dykkede med 1,0 procentpoint til 82,1 procent belægning, og hos Widerøe gik belægningsgraden den modsatte vej med en øgning på 6,1 procentpoint til 68,4 procent.
“Vi er glade for, at passagervæksten fra slutningen af sidste år fortsatte ind i det nye år. Ikke uventet ser vi, at belægningsgraden er noget påvirket af den kraftige kapacitetsvækst. Mens 2024 var et år med konsekvent solid kapacitetsvækst, især i vintermånederne, vil vi bruge 2025 på omkostningseffektivitet og bedre kapacitetsudnyttelse,” siger Geir Karlsen, koncernchef i Norwegian.
Nye fly til sommertrafikprogrammet
Selvom Norwegian havde bebudet, at man ville sætte et større antal fly på jorden i vinternmånederne, så havde man alligevel 72 fly i drift i januar måned, der også blev måneden, hvor der ankom to helt nye Boeing 737 MAX 8, der skal indsættes i det kommende sommertrafikprogram.
”Det er meget opløftende at se, at Boeing er ved at få produktionen op i tempo,” lyder det fra koncernchefen.
Norwegians sommertrafikprogram starter i slutningen af marts og omfatter 344 ruter til over 120 destinationer, og ifølge Geir Karlsen er der allerede godt gang i efterspørgslen med 17 nye ruter, herunder til Tanger fra København, Toulouse fra Oslo, Bilbao fra Stockholm og Malta fra Helsinki.
Lysere tider og færre storme
Når man driver luftfart i Norge i vintermånederne, kan vejret ofte være udfordrende, hvilket påvirker både regularitet og punktlighed, og det har da heller ikke været nogen undtagelse i januar.
Norwegian oplevede et fald i punktligheden på 2,6 procentpoint til 71,3 procent, men regulariteten faldt med 0,2 procentpoint til 98,6 procent.
Hos Widerøe opererer man en stor del af produktion i det nordlige Norge, der er stærkest udfordret rent vejrmæssigt, og her landede punktligheden i januar på 74,7 procent, hvilket rent faktisk var en stigning på 2,0 procentpoint i forhold til samme måned året før, og regulariteten løftede sig tilsvarende med 2,0 procentpoint til 93,1 procent.
“Januar startede, hvor december slap, med nye vinterstorme, men regulariteten i månedens sidste to uger var markant bedre end de to første. Vi ser frem til lysere tider og færre storme langs vores kyster. Pilen peger i den rigtige retning, men der er et stykke vej endnu, før vi er tilfredse med den operationelle kvalitet,” lyder det fra Widerøe.
Relaterede artikler:
Norwegian-koncernen: 26,4 millioner passagerer