Rent passagermæssigt kom Norwegian og Widerøe godt gennem det første år som kolleger. Samlet blev det til 26,4 millioner passagerer og en vækst på 9,9 procent.
Året 2024 blev det første, hvor Norwegian havde det regionale flyselskab Widerøe under sine vinger. Selskabet blev overtaget i midten af januar sidste år, og sammen har de to norske flyselskaber transporteret 26,4 millioner passagerer i hele 2024.
Norwegians passagertal voksede med rundt regnet to millioner passagerer og landede på 22.630.745 rejsende, hvilket var en stigning på 9,7 procent i forhold til 2023.
Antallet af udbudte passagersædekilometer steg med hele 13 procent, da selskabet fik en del længere ruter i porteføljen. Da det samtidig lykkedes at sælge hele den udbudte kapacitet, løftede belægningen sig med 0,2 procentpoint til 85,0 procent. Det var dog ikke tilfældet i årets sidste måned, hvor belægningen faldt med 1,4 procent til 82,2 procent.
Samlet set er koncernchef Geir Karlsen tilfreds med året.
”2024 startede med det vellykkede opkøb af Widerøe og fortsatte med kraftig kapacitetsvækst og mange spændende nye ruter i løbet af året. Jeg er særligt stolt over, at det lykkedes os at tiltrække mere end to millioner nye Norwegian-passagerer i løbet af året. Det viser, at vi hele tiden forbedrer vores tilbud til kunderne. Over 10 procents stigning i både Norwegian- og Widerøe-kunder, synes vi er meget opløftende.”
Markant vækst i passagertal og belægning
Kigger man på Widerøe sluttede selskabet ligeså godt, som det har præsteret hele året. Passagervæksten i årets sidste måned var på 10,6 procent, og belægningen blev øget med 2,6 procentpoint til 73,3 procent.
Samlet set rejste 3.799.425 passagerer med Widerøe i hele 2024, og det var en stigning på 10,6 procent i forhold til 2023, og hvad angår belægningen, landede den på 72,3 procent for hele året – op med 4,5 procentpoint sammenlignet med hele 2023.
Vintervejret drillede
Årets sidste måned var præget af hvad Norwegian kalder operationelle udfordringer, og her adresseres dårligt vejr i Europa og Norden samt udfordringer i en række lufthavne. Der nævnes dog ikke den dramatiske baneafkørsel i Molde Lufthavn få dage før jul.
Regulariteten ende på 98,8 procent for Norwegians vedkommende, og det var et fald på 0,7 procentpoint i forhold til december 2023, mens punktligheden forbedrede sig med 0,3 procentpoint til 70,7 procent.
“Operationelt har december været en udfordrende måned, hovedsageligt på grund af vintervejret. Vi vil fortsat arbejde hårdt for at sikre, at vores passagerer kommer frem til deres destinationer til tiden. På trods af en del driftsmæssige udfordringer i 2024 er jeg glad for, at vi igen er i top fem over Europas mest punktlige flyselskaber,« siger Geir Karlsen.
Relaterede artikler:
2025 bliver et konsolideringsår for Norwegian