November bød på tocifret passagervækst hos både Norwegian og Widerøe, men den norske luftfartskoncern blev også udfordret af det norske vejrlig, hvilket fik indflydelse på regularitet og punktlighed.
Selvom Norwegian har annonceret en kapacitetsnedgang i vintertrafikprogrammet, kunne det ikke aflæses i november, der er første måned i den fem måneder lange vintersæson, der slutter ved udgangen af marts næste år.
Selskabet havde øget den udbudte kapacitet – målt i passagersædekilometer – med 28 procent, og det lykkedes at sælge den nye kapacitet, således af belægningen steg marginalt med 0,1 procentpoint til 82,5 procent.
Passagertallet landede på 1.531.361, og det er en stigning på 13.3 procent i forhold til samme periode året før.
Til gengæld er der registeret et fald i enhedsindtægterne på syv procent, hvilket blandt andet skyldes at den gennemsnitlige længde på flyvningerne er øget med 17 procent.
”Vi er glade for at kunne vedholde en høj belægningsgrad samtidig med, at vi har øget kapaciteten betydeligt i forhold til november sidste år. Det viser, at vores vinterprogram bliver godt modtaget hos passagererne,” siger koncernchef Geir Karlsen.
Fald i regularitet og punktlighed
Samlet blev det til 1.857.402 rejsende i hele koncernen, da Widerøe repræsenterede 326.041 passagerer.
Det regionale flyselskab leverede også i november en præstation, der minder om de foregående måneder. Passagertallet blev øget med hele 14,8 procent, og belægningen løftede sig med 5,2 procentpoint fra 66,2 til 71,3 procent.
I modsætning til Norwegian havde Widerøe i november en fremgang i enhedsindtægterne på 18 procent, og det understreger mere end nogensinde, at selskabet på sigt kan komme til at blive en stor værdi for den norske luftfartskoncern.
November var også en måned, der blev præget af vejrliget, og det ramte både Norwegian og Widerøe, hvor sidstnævnte oplevede et drop i regulariteten på 5,0 procentpoint til 92,1 procent, mens punktligheden faldt med 8,2 procentpoint til 77,4 procent.
Regulariteten hos Norwegian faldt med 0,8 procentpoint til 99,1 procent, og punktligheden blev skubbet nedad til 81,0 procent.
“I november oplevede vi flere dage med udfordrende vejr, som påvirkede driften. Jeg vil gerne takke vores kollegaer, som arbejdede hårdt og sikrede en tilfredsstillende punktlighed selv under krævende vejrforhold,” lyder det i den forbindelse fra Geir Karlsen.
Relaterede artikler:
Solid oktober for Norwegian-koncernen