DHL kan alligevel få lov at operere med sine Boeing 777-fragtfly om natten i Bruxelles’ Zaventem-lufthavn, efter Belgiens transportminister har trukket forslaget om et forbud tilbage.
Store Boeing 777F-fragtfly om natten i Bruxelles-Zaventem vil også fremover være en del af lydbilledet i himlen over lufthavnen.
I juni i år annoncerede den afgående belgiske transportminister, Georges Gilkinet, at man ville gå efter at fjerne den undtagelse, der gjorde det muligt for Boeing 777-fragtflyene fra DHL Express at operere i lufthavnen om natten, selv om flytypen ikke lever op til støjkravene for natflyvninger.
Men nu har Belgiens transportminister trukket forslaget om et Boeing 777-forbud tilbage, og DHL kan dermed også fremover flyve ind og ud af Zaventem-lufthavnen i nattetimerne.
”DHL Express er tilfreds med, at det kan fortsætte med at flyve med 777F i natteperioden i Bruxelles Lufthavn,” siger en talsmand fra DHL til Air Cargo News.
“777F er det mest støjsvage og mest moderne widebody-fragtfly på markedet. Vi håber, at den nye føderale regering vil lave en permanent løsning på dette problem, da Boeing 777F i de sidste 10 år har bevist, at denne type fly reducerer støjforureningen omkring lufthavnen.”
Brug af A300 ville betyde mere støj
DHL vil forblive engageret i at finde den rette balance mellem økonomiske interesser og miljøet omkring Zaventem-lufthavnen. Og Boeing 777F-flyene er ”bestemt en del af den balance”, lyder det.
Den regionale regering i Flandern, hvor lufthavnen ligger, har protesteret mod Georges Gilkinets overvejelser. I kølvandet på dette opfordrede Belgiens premierminister, Alexander De Croo, transportministeren til at droppe sit foreslåede forbud mod Boeing 777.
Da Ben Weyts, afgående minister for det flamske geografiske område umiddelbart uden for Bruxelles, hørte om forslaget, argumenterede han for, at forbuddet kunne resultere i øget støj fra DHLs aktiviteter i lufthavnen.
Han forklarede, at brugen af ældre og mindre Airbus A300 ville betyde 60 procent større lydforurening, fordi disse skal lastes tungere end Boeing 777.
Ifølge Air Cargo News blev undtagelsen, hvor Boeing 777-flyene kan operere om natten i Zaventem-lufthavnen, indført i 2013.
Relaterede artikler:
Boeing 777-natflyvninger kan blive forbudt