Air Greeenland Dash 8 i Nuuk Lufthavn (Foto: Mathias Majlund Laursen).

Trafikstyrelsen griber igen ind i Nuuk Lufthavn

For at styrke flysikkerheden har Trafikstyrelsen indført operationelle begrænsninger i Nuuk Lufthavn. Det medfører, at trafikprogrammet på de grønlandske indenrigsruter bliver voldsomt udfordret.

Det er ikke længe siden, at Trafikstyrelsen måtte gribe ind og indstille alle internationale flyvninger fra Nuuk Lufthavn, da kvaliteten af sikkerhedskontrollen ikke var god nok.

Nu har Trafikstyrelsen pålagt restriktioner i forhold til antallet af operationer til og fra den grønlandske hovedstadslufthavn. Det skete med virkning fra tirsdag den 22. september kl. 18.00 lokal tid, og ifølge Air Greenland har det til formål at styrke flysikkerheden.

Rent konkret er der indført en særlig model for operationer i Nuuk Lufthavn, og den kaldes “2-4-4”. Det betyder, at der i løbet af 60 minutter maksimalt må gennemføres to ankomster og fire afgange, eller samlet fire operationer i alt. Alle kombinationer er mulige, så længe der ikke bliver over fire operationer per time.

Samtidig er der krav om, at der skal være mindste fem minutter mellem operationerne samt minimum 20 minutter mellem to ankomster. Derudover er der indført restriktioner på operationer med helikoptere, så der kun kan gennemføres en helikopteroperation ad gangen i en zone på 20 mil omkring Nuuk Lufthavn.

Vidtrækkende konsekvenser
Hos Air Greenland har man forståelse for, at sikkerheden skal have højeste prioritet, men selskabet fortæller samtidig, at begrænsningerne får “vidtrækkende konsekvenser” for operationerne og i sidste ende sammenhængskraften i Grønlands infrastruktur. Det skyldes, at Nuuk i dag er blevet trafikknudepunktet, hvorfra trafikken distribueres til og fra alle områder af landet.

“I et land som vores med mange destinationer og få rejsende, er dette system altafgørende for en sammenhængende infrastruktur,” hedder det i en pressemeddelelse fra Air Greenland.

Med de nyindførte begrænsninger vil Air Greenland ikke kunne gennemføre de mange afgange og ankomster på samme tid i Nuuk Lufthavn, hvilket slår trafikprogrammet i stykker. Nu er det ikke længere muligt at Dash-8-flyene kan starte tidligt om morgenen fra hjemmebaserne med en relativt samlet ankomst i Nuuk og derfra sikre videreforbindelser på atlantflyvningerne samt til regionerne.

Air Greenland slår i en pressemeddelelse fast, at det vil betyde forringelser for kunderne, og det vil blive dyrere at producere flyvningerne.

Et stort puslespil
Fra Greenland Airport, der driver lufthavnen i Nuuk, er der indtil videre sparsomme informationer om årsagen til, at Trafikstyrelsen har været nødt til at gribe ind og indføre operationelle begrænsninger.

“Der har været nogle udfordringer med betingelserne i forhold til kompleksiteten i at håndtere flyveplanen. Dette har ført til en række justeringer, hvilket betyder, at flyselskaberne nu står over for nye krav til planlægning og adskillelse af lufttrafik,” skriver Greenland Airports i en udateret meddelelse på selskabets hjemmeside.

Air Greenlands driftsdirektør, Line Frederiksen, vurderer efter at have været i dialog med Greenland Airports, at der ligger et komplekst arbejde forude i forhold til at få skabt et holdbart trafikprogram. 

“Det har været meget vigtigt at skabe et overblik over hvilke konsekvenser loftet med begrænset antal operationer, umiddelbart vil få for Air Greenlands afvikling af fartplanen og dermed vores service overfor kunderne. Vi kan nu konstatere, at der ligger et enormt stort puslespil, der skal samles igen for at få skabt en fartplan, der ligner den oprindelige,” siger Line Frederiksen.

Umiddelbart betyder de operationelle begrænsninger, at 40 procent af flyforbindelserne samme dag mellem vestkysten og Nuuk, hvor atlantflyet til København lander, ikke længere vil kunne gennemføres som planlagt.

Arbejder på en anden løsning
Der er således reelt tale om et mindre sammenbrud i indenrigstrafikprogrammet, hvor passagererne også i de kommende uger må belave sig på at skulle overnatte undervejs på rejsen. Sker ændringerne inden for 14 dage før rejsen, dækker Air Greenland, men fremover må passagererne selv til lommerne.

Lige nu virker det til, at forholdet mellem Air Greenland og Greenland Airports er særdeles anstrengt, hvad retorikken i den netop udsendte pressemeddelelse også bekræfter. Men parterne er afhængige af hinanden, og derfor er der brug for at finde en løsning på udfordringerne, selvom frustrationen hos Air Greenland er til at få øje på.

“Vi håber, at vi sammen med Air Greenland kan etablere en anden flyvesikker løsning, som minimerer konsekvenserne for flypassagererne, inden for de næste fire til fem uger,”, udtaler Jens Lauridsen, der er administrerende direktør for Greenland Airports. .

 

Relaterede artikler:

Regeringen vil ikke blande sig i Nuuk-udfordringer

Trods genoptaget trafik: Problemer får konsekvenser i Nuuk

Trafikstyrelsen lukker for udenrigstrafik fra Nuuk