Antallet af transferpassagerer i CPH er faldet markant siden sammenlægningen af indenrigs- og udenrigstrafikken. Den gjorde det ellers nemmere at skifte fly. Lufthavnen giver SAS skylden.
Den 29. marts i år blev livet markant for rejsende, der i Københavns Lufthavn skifter mellem indenrigs- og udenrigsfly. Nu er indenrigsflyene ikke længere parkeret ved Terminal 1 langt fra hvor udenrigsflyene kommer ind og afgår fra. I stedet holder indenrigsfly og udenrigsfly lige ved siden af hinanden. Det har gjort det nemmere at skifte fly i Danmarks største lufthavn, da man ikke skal ud på en lang vandring til eller fra Terminal 1, men kan være heldig, at flyene holder lige ved siden af hinanden.
Det forbedrede transferprodukt smitter dog ikke af på passagerstatistikkerne. Snarere tværtimod. Således er antallet af transferpassagerer i CPH faldet voldsomt siden ændringerne. I april måtte lufthavnen notere en tilbagegang på 23,0 procent. Det resulterede i at andelen af transferpassagerer ud af det samlede antal afrejsende passagerer faldt fra over 26 procent til godt 22 procent.
Maj måned bød på 22,3 procent færre rejsende, der skiftede fly i Københavns Lufthavn. Dermed var under 20 procent af de afrejsende fra Københavns Lufthavn i maj transferpassagerer, der var kommet ind med fly fra andre lufthavne for at skifte fly i CPH. I maj sidste år var mere end 25 procent transferpassagerer.
I juni i år var der tale om en tilbagegang på 11,4 procent. Det betød at kun knap 22 procent af de afrejsende passagerer var transferpassagerer. I samme måned sidste år var over 25 procent transferpassagerer.
I årets første tre måneder var der små tilbagegange på 1,8 procent, 1,0 procent og 5,9 procent i henholdsvis januar, februar og marts.
Påvirket af SAS’ justeringer
I Københavns Lufthavn peger man på lufthavnens største kunde, SAS, som ansvarlig for transfer-derouten.
“Transfermængden er stadig påvirket af SAS’ justeringer på transferproduktet,” skriver Københavns Lufthavn i en pressemeddelelse om passagerudviklingen i lufthavnen i juni måned.
Lufthavnen har ikke ønsket at uddybe den udtalelse og forklare, om det alene er SAS’ skyld, at antallet af transferpassagerer falder. Eller om der også er andre forklaringer.
SAS har de senere måneder skåret ned i kapaciteten, sat færre sæder til salg og hævet priserne. Det lægger selskabet ikke skjul på.
“Resultatet skal ses i forhold til, at vi sidste år havde en stærk trafikvækst, en historisk høj belægningsprocent, men en svag yield. I år har SAS anlagt en markedsstrategi, som sigter mod en øgning af yielden, hvilket betyder, at vi nu ligger på et mere normalt niveau med hensyn til belægning, og det afspejles også i transfertrafikken i CPH,“ siger kommunikationskonsulent Anna Nielsen fra SAS.
Foto: Morten Lund Madsen.