En motor på et A380-fly fra Air France totalhavarerede under en flyvning i forrige uge, og nu er planen, at flyet med kun tre motorer skal flyves fra Canada og hjem til Frankrig.
Det er ikke hver dag, man sender verdens største passagerfly afsted med kun tre motorer på en flere timer lang tur over Atlanterhavet.
Men ikke desto mindre har Air France og den franske havarikommission, BEA, besluttet sig for en sådan operation, så man kan få det Airbus A380-fly, der motorhavarerede i forrige uge, hjem til sin base i Frankrig. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.
Den 30. september var dobbeltdækkerflyet fra Air France undervejs på en flyvning fra Paris Charles de Gaulle til Los Angeles, da den ene af flyets fire motorer totalhavarerede med et stort brag og sendte vibrationer gennem flyet, mens det befandt sig i 11.400 meters højde over Grønland. Piloterne omdirigerede flyet til Goose Bay Airport i det østlige Canada og foretog her en sikkerhedslanding.
Den ødelagte, yderste højre motor på flyet mistede den forreste del inklusiv turbinebladene med en samlet diameter på tre meter, og alt sammen strøg mod den isede overflade på jorden på Grønland. Den 6. oktober lokaliserede man ukendte dele af flyets motor omkring 150 kilometer sydøst for byen Paamiut i det sydvestlige Grønland.
’Snydemotor’ skal påmonteres
De 496 passagerer og 25 besætningsmedlemmer på Air France-superjumboen blev flere timer efter landingen i Goose Bay eskorteret videre til deres destination med hjælp af to andre fly.
A380-flyet var imidlertid strandet i den canadiske militærlufthavn, eftersom den beskadige motor var alt for medtaget til at blive repareret på stedet. De franske efterforskere har samlet beviser fra motoren og har samtidig arbejdet ud fra, at flyet skulle vende tilbage til Paris.
Efterforskerne har fundet frem til, at den ødelagte skal erstattes af en ’snydemotor’, så flyet får en normal balance og på den måde har de samme aerodynamiske forudsætninger i luften. Eneste ændring er naturligvis den 25 procent nedsatte motorkraft i forhold til normal ydeevne, men det forventes ikke at udgøre en udfordring på den 3.368 meter lange hovedbane i den canadiske lufthavn.
Inden den 4.260 kilometer lange flyvning fra Goose Bay Airport til Paris, vil den ødelagte motor blive afmonteret og transporteret til Cardiff i Wales, hvor motorfabrikanten General Electric har faciliteter til at reparere motorer.
Ifølge Reuters har undersøgere fra den franske havarikommission nægtet at blive citeret, eftersom planerne om at flyve flyet til Frankrig endnu ikke er blevet officielt meldt ud.
Motordele i barskt terræn
Undersøgerne står også med udfordringen, der handler om at at finde alle væsentlige motordele på isen over Grønland. Der er som nævnt allerede fundet dele fra motoren, men man håber på at finde resten, inden de begraves af sne i et uvejsomt arktisk terræn, som kun kan nås med helikoptere fra Air Greenland.
Det er GP7200-motorer, der anvendes på A380-flyene fra Air France. De er bygget af Engine Alliance, som har GE og Pratt & Whitney som medejere. Eksperter siger ifølge Reuters, at motorhavarier som i det pågældende tilfælde er meget sjældne, men at man vil undersøge havariet til bunds for at forebygge lignende i fremtiden.
I 2010 eksploderede en motor kort efter start på et A380-fly fra Qantas. Denne motor var bygget af britiske Rolls-Royce, og en nærmere undersøgelse viste, at en dårligt fremstillet del af motoren var skyld i motorhavariet.
Relaterede artikler:
Motorrester fra A380-fly fundet på Grønland
Havarikommissionen trækker sig fra A380-undersøgelse