Boeing 747-400 fra Corsair. (Foto: Kiefer | CC 2.0)

TUI-flyselskab solgt til tysk investor

Det franske charterflyselskab Corsair, med base i Orly-lufthavnen ved Paris, er blevet solgt til tyske Intro Aviation, der tidligere har haft CityJet i porteføljen.

Den store tyskejede rejsekoncern, TUI, har siden 2014 i højere grad fokuseret på kerneforretningen som rejsearrangør med tilkøb af hoteller og krydstogtskibe. Det betyder, at der ikke længere i koncernen vil være plads til de flyselskaber, der ikke bidrager med synergier til kerneforretningen, og det kunne det franske charterflyselskab Corsair ikke længere opfylde.

Derfor har TUI solgt Corsair til irske Diamondale, som den tyske luftfartsinvestor Intro Aviation ejer 53 procent af. Det oplyser selskabet i en pressemeddelelse. TUI vil i første omgang beholde en aktiepost på 27 procent i Diamondale, og herudover vil medarbejderne fortsat eje 20 procent gennem den såkaldte Employee Benefit Trust.

Med salget af Corsair forsvinder syv langdistancefly fra rejsekoncernens flyflåde. Der er tale om tre Boeing 747-400 og to Airbus A330-200 samt to Airbus A330-300. Airbus-flyene har en gennemsnitsalder på 13 år, mens de tre jumbojets er 26 år gamle. Det har hidtil været planen, at Boeing 747-flyene skulle udfases i 2021 og eventuelt erstattes med Airbus 350-900/1000.

Ingen synergier
Hos TUI er der glæde over endelig at være sluppet af med Corsair, der ikke har bidraget til nogen synergier for rejsearrangørerne, krydstogtrederierne eller de fem europæiske charterflyselskaber, henholdsvis TUI Airways, TUIfly Belgium, TUIfly Deutschland, TUIfly Netherlands og TUIfly Nordic.

“Vi arbejder hele tiden på at tranformere TUI til at fokusere på turisme, hvilket er kerneforretningen. Her investerer vi i hoteller og krydstogtskibe og i stigende grad i ferieoplevelser på destinationerne. Vi vokser i disse segmenter, hvor vi fortsætter med at udvide vores globale aktiviteter. Vi afhænder forretningsområder, der ikke er en del af kerneforretningen og ikke bidrager med synergier for koncernen. Salget er det rigtige skridt for TUI og vil også være til gavn for Corsair og selskabets medarbejdere,” siger Fritz Joussen, der er koncernchef hos TUI.

Flåden skal udvides
Under det nye ejerskab vil Intro Aviation udvikle Corsair.

I første omgang er det planen at udvide flåden fra syv til 13 fly senest i 2023. Hver af de tre Boeing 747-fly vil blive erstattet af to Airbus.

“Tre Airbus A330-900neo er allerede blevet bestilt den 15. marts 2019 og vil komme i flåden i løbet af 2021. Yderligere tre Airbus-fly vil skulle erstatte Boeing 747. De tre øvrige fly vil blive leveret mellem 2021 og 2023.”

Intro Aviation hører hjemme i det sydlige Tyskland i Reichenschwand nær Nürnberg. Selskabet er specialiseret i at købe flyselskaber med henblik på at udvikle dem til et senere salg eller konsolidering med andre aktører. 

I 2014 købte Intro Aviation CityJet og VLM Airlines fra Air France-KLM. CityJet blev solgt videre samme år til et konsortium med den irske stifter Pat Byrne i spidsen. VLM Airlines gik senere konkurs, og det samme var tilfældet for østrigske InterSky, som Intro Aviation også var ejer af frem til udgangen af 2015.

 

Relaterede artikler:

TUI vil pensionere Boeing 757 og 767

Belgiere går konkurs

Belgisk flyselskab i økonomiske vanskeligheder