Det tyrkiske Star Alliance-selskab har haft ry for at være forsinket i op imod halvdelen af alle flyankomster. I november ligger selskabet i den europæiske top foran SAS og andre af de traditionelt punktlige selskaber.
I november ankom mere end ni ud af ti fly fra Turkish Airlines til deres gates inden for 15 minutter efter den planlagte ankomsttid. Helt præcis 90,96 procent af tyrkernes mere end 14.000 flyvninger ankom inden for det kvarter, som internationalt defineres som rettidig ankomst.
Det bringer selskabet ind på en plads som Europas 10. punktligste flyselskab i november. Blandt andet foran SAS, hvor 88,64 procent af flyene var til tiden.
Med november måneds top10-placering har Turkish Airlines vendt fuldstændig op og ned på tingene i forhold til tidligere, hvor selskabet ofte var at finde i bunden af Flightstats liste over de mest punktlige europæiske luftfartsselskaber.
Mere end 45 minutter for sent
I marts i år var Turkish Airlines næstsidst i feltet, kun undergået af spanske Iberia. I forårsmåneden ankom 58 procent af tyrkernes fly til tiden, og 15 procent var mere end 45 minutter for sent på den. Og i 2009, 2010 og 2011 var henholdsvis 58, 58 og 75 procent af flyvningerne ved gatene inden for 15 minutter.
”Vi har gennem den seneste tid arbejdet målrettet på at forbedre punktligheden. Vi har især fokuseret på vores trafikknudepunkt i Istanbul, og på at sikre at flyvningerne til og fra Europa var rettidige,” siger regional marketing manager, Hakan Nart, fra Turkish Airlines til CHECK-IN.dk.
Det forøgede fokus på punktlighed er en del af Turkish Airlines’ overordnede strategi om at appellere mere til forretningsrejsende.