Turkish Airlines tilbageviser kritik af salgspolitik

Flere steder i rejsebranchen rettes kritik mod Turkish Airlines for at favorisere bestemte rejsebureauer og dermed hindre konkurrencen i markedet. Det tyrkiske luftfartsselskab tilbageviser kritikken.

Dagbladet Politiken kunne i en stort opsat artikel i lørdags “afsløre“, at der ifølge avisen er problemer med sikkerheden hos Star Alliance-flyselskabet Turkish Airlines.

Det sker på baggrund af udtalelser fra 13 udenlandske piloter i Turkish Airlines, der mener at deres tyrkiske kolleger ikke behersker det engelske sprogi tilstrækkeligt omfang ogsamtidigikke mestrer flyvningens kunst uden brug af autopilot.

En historie, der har fået relativt stor opmærksomhed i medierne og som har givet andre anledning til at fremkomme med kritik af det tyrkiske luftfartsselskab.

En af kritikerne er Safak Görmez, der er tidligere indehaver af Viking Nordic Tours I/S i Roskilde.

Kritik af salgs- og distributionspolitik

Ifølge Safak Görmez har rejsebureauet Ôzmeram Rejser i mange år haft mulighed for at sælge særligt reserveredeflysæder fra København til Ankara og Konya med Turkish Airlines. Netop disse to destinationer er interessante, idet mange tyrkiske indvandrere til Danmark stammer fra den Anatolske del af Tyrkiet, hvor Konya, Sivas, Kayseri og Ankara er de vigtigste byer.

Oglige præcisi højsæsonen er der en livlig etnisk trafik, hvor mange danskere af tyrkisk afstamning gerne rejser til hjemlandet for at holde den årlige ferie. Det medfører en særdeles intens efterspørgsel med deraf følgende høje billetpriser.

Priser som ifølge Safak Görmez er det dobbelte af, hvad man oplever i andre markeder, og som har medført, at Turkish Airlines i København angiveligt flere gange skulle have haft besøg af en intern undersøgelseskomité for at vurdere den lokale salgs- og distributionspolitik.

Ifølge kritikken kan Özmeram Rejser angiveligt få adgang til at sælge forudreserverede flysæder, som andre rejsebureauer ikke kan distribuere. Det skulle blandt andet komme til udtryk ved, at det ikke er muligt at reservere på de pågældende fly, hvor “no seats available“ indikerer, at sæderne angiveligt skulle være blokeret til andre.

Ingen særlige aftaler

Men den påstand afvises helt og holdent af Hakan Nart, der er Marketing Manager hos Turkish Airlines i Danmark.

“Turkish Airlines har ingen ‘block seat agreement’ med Özmeram Rejser, og årsagen til at der ikke kan reserveres på de omtalte flyafgange er, at der endnu ikke er åbnet for salg.“

Hakan Nart understreger, at der er lige vilkår for alle på rejsebureauer på det etniske marked- såvel IATA som Non-IATA rejsebureauer – til at sælge samtlige produkter fra Turkish Airlines eller datterselskabet AnadoluJet, der også flyver til København.

Samtidig afviser han også påstandene om, at Turkish Airlines skulle have sendt en særlig komité fra hovedkontoret til Danmark for at kulegrave salgsstrukturen.

“Vi får rutinemæssigt besøg af vores interne undersøgelsesafdeling fra hovedkontoret og havde senest et besøg i november måned. Det resulterede ikke i nogen anmærkninger,“ siger Hakan Nart til CHECK-IN.dk.

Non-IATA rejsebureauer i klemme

Kilder i branchen fortæller til CHECK-IN, at det er en slags myte i det etniske marked, at Turkish Airlines skulle give særlige fordele til bestemte rejsebureauer.

Det hænger sammen med, at Turkish Airlines tidligere udstedte flybilletter på vegne af en lang række Non-IATA rejsebureauer, der ikke selv kunne stille den fornødne økonomiske garanti til at blive billetudstedende rejsebureau. For nogle år siden blev Non-IATA rejsebureauerne tvunget til at benytte consolidators som Billetkontoret og Profil Rejser, hvilket har givet Özmeram Rejser en fordel i som IATA-rejsebureau selv at kunne booke og udstede billetter på tidspunkter af ugen og døgnet, hvor Non-IATA rejsebureauerne ikke kan få kontakt med deres forhandlere.

Turkish Airlines kan endnu ikke bekræfte, hvornår selskabet åbner for sommersalget på den attraktive rute fra København til Ankara.

“Når markedsplanlægningen for 2012 er udarbejdet, vil alle rejsebureauerpå lige fod kunne sælge vores produkt, hvad enten der bookes via internettet eller GDS-systemer,“ fastslårHakan Nart fraTurkish Airlines i Danmark.