Tvivlsom afvigelsesforklaring fra Cimber Sterling

Cimber Sterling kunne onsdag præsentere et kvartalsresultat, der udviste et driftsunderskud på 8,6 millioner. Ifølge selskabet har de stigende brændstofpriser påvirket resultatet. Dette på trods af, at beregninger viser, at de indførte brændstoftillæg neutraliserer de højere priser på flybrændstof.

Cimber Sterling kunne onsdag offentliggøre periodemeddelelsen for første kvartal af det regnskabsår, der startede den 1. maj.

Det er således sommerkvartalet fra 1. maj til 31. juli, hvor luftfartsselskaberne traditionelt har overskud. Men endnu engang måtte Cimber Sterling rapportere om et driftsunderskud. Denne gang på 8,6 millioner kroner mod et underskud på 9,9 millioner kroner i samme periode året før. Der er således tale om en beskedenresultatforbedring på 1,3 millioner kroner trods øgning i omsætningen med 21 % til 635 millioner kroner.

Tvivlsom afvigelsesforklaring

Men Cimber Sterling placerer en del af skylden for det svage resultat på de forhøjede brændstofomkostninger på 39 millioner kroner. “Havde dette ikke været tilfældet, havde driftsresultatet været på 30 millioner kroner,“ hedder det i delårsrapporten.

Men de første 15 millioner kroner hidrører fra øget aktivitet, idet forbruget af flybrændstof steg med 13 % i perioden. Det er således kun 24 millioner kroner, der kan henføres til stigningen i brændstofpriserne. Men dette beløb vurderes Cimber Sterling allerede at have fået ind i brændstoftillæg, hvorfor teorien om et positivt driftsresultat, ikke holder vand.

Cimber Sterling har nemligi flere omgange hævet selskabets brændstoftillæg i løbet af foråret 2011. Første gang den 15. februar og senest per 15. april 2011. Ved den senesteregulering blev brændstoftillægget hævet til 45 kroner på danske indenrigsstrækninger og 95 kroner på udenrigsstrækninger.

Segment/dato 15-02-2011 15-03-2011 15-04-2011
Indenrigs 20 kr. 30 kr. 45 kr.
Udenrigs 50 kr. 70 kr. 95 kr.

Det seneste brændstoftillæg havde således fuld effekt for billetter solgt fra og med 15. april 2011.

Stigende brændstofpriser neutraliseret af brændstoftillæg

Cimber Sterling havde i perioden 1. maj til 31. juli i alt 600.450 passagerer ombord i selskabet fly, hvoraf omkring 45 % var indenrigspassagerer og resten udenrigspassagerer.

Billetter til indenrigs- og regionalflyene sælges typisk relativt sent i forhold afrejsen, mens billetterne til leisure-ruterne typisker solgt et godt stykke tid før afrejsen. Derfor kan man med rimelighed antage, at hovedparten af ca. 270.000 indenrigspassagerer har betaltgennemsnitligt 30 kroner i brændstoftillæg, mens de ca. 330.000 udenrigspassagerer vurderes til at have betalt gennemsnitligt 50 kroner.

Det giver et samlet “provenu“ på omkring 24,6 millioner kroner, hvilket stort set er identisk med den merudgift Cimber Sterling anfører at have haft som følge af brændstofpriserne himmelflugt. “Af den samlede stigning på 39 millioner kroner, kan 24 millioner henvises til stigende brændstofpriser,“ hedder det i periodemeddelelsen.

Overfor CHECK-IN bekræfter Cimber Sterling, at selskabet er blevet kompenseret for de stigende brændstofpriser. “Vi er i perioden blevet dækket ind med en højere omsætning end værdien af stigninger på flybrændstof.Brændstoftillæggene kommer ogsåtil mere end at dække os ind fremover,“ siger administrerende direktør Jacob Krogsgaard.

Han argumenterer dog samtidig for, at Cimber Sterling muligvis ville havehævet priserne, hvis ikke det havde været nødvendigt at indføre brændstoftillæg. “Hvis betalingsvilligheden er til stede, vil vi altid forsøge at få en højere betaling for vore produkter.“

Men mange vil sikkert huske, at netop Cimber Sterling tøvede med at indføre brændstoftillæg og valgte at gøre det succesivt, da man var i tvivl om, at markedet kunne bære det.

Konklusionen må derfor være, at uanset brændstofprisernes udvikling, har Cimber Sterling ikke været i stand til at sikre en nævneværdig resultatforbedring trods en stigning i omsætningen på 21 %.

Dette er administrerende direktør Jacob Krogsgaard ikke enig i. “Resultatet af den primære drift før leasingomkostninger, af- og nedskrivninger, finansielle omkostninger og skat (EBITDAR, red.) viste en stigning på 42 % trods en fremgang i omsætningen på 21 %. Det viser, at vi erpå rette vej og har forbedret indtjeningsevnen.“

Aktiemarkedet reagerede på periodemeddelsen vedsende aktien ned med beskedne 0,68 % til kurs 1,48.