SAS-piloter i cockpittet. (Arkivfoto)

Tyskere vil oliedampe til livs

Den tyske regering vil have gjort noget ved de stadig flere episoder, hvor piloter og kabinepersonale bliver generet af oliedampe og lignende.

Fredag den 22. marts i år var en Boeing 757-300 fra det tyske charterselskab Condor med 242 passagerer og otte besætningsmedlemmer underindflyvning til Las Palmas på Gran Canaria, da olielugt i kabinen fik tre kabinemedlemmer til at føle sig svimle og styrmanden måtte tage iltmaske på. Efter en normal landing blev lugtene kraftigere, og to kabinebesætningsmedlemmer besvimede. De to blev sammen med styrmanden bragt til det lokale hospital, men udskrevet igen samme dag.

Episoden er blot den seneste i en serie, hvor piloter og kabinepersonale har oplevet at blive generet undervejs på en flyvning af kraftig olielugt. Skriverier i tyske medier får nu den tyske regering til at tage problemet op over for EU-Kommissionen. Det skriver Flight International.

Bliver trukket ind i kabinen
Tyskerne vil have kommissionen til at fastsætte fælles europæiske standarder for hvordan risikoen for olielugte i kabinerne skal håndteres.

På de fleste passagerfly trækkes luft fra motorernes kompressorer ind i kabinen til brug for air condition og kabinetryk. Problemet opstår typisk når flymotorerne lækker olie og oliedampe blander sig med luften og bliver trukket med ind i kabinen.

Det er ikke kun oliedampe, der kan genere piloter og stewardesser. I oktober 2010 var to Germanwings-piloter tæt på at besvime under en landing i Køln. Synderen viste sig at være lugten af sprinklervæske. Ifølge Aviation Herald, der rapporterer om hændelser og ulykker i lufttrafikken verden over, har der siden 1. marts i år været ni episoder med kraftige lugte i cockpit eller kabiner. Flere af episoderne var med tyske fly.