Udsigt til kamp om Grønlands-flyvninger

Et nystartet flyselskab vil forsøge at fravriste Air Greenland nogle af de flyruter internt på Grønland, som Selvstyret snart sender i udbud.

Det grønlandske selvstyre sender snart nogle attraktive servicekontrakter på flyvning mellem en række byer og bygder internt på Grønland i udbud. Nogle af de kontrakter vil det nystartede flyselskab Aluu Airlines gerne vinde.

På den måde kan de fravriste Air Greenland det monopol, som selskabet har på flyvninger inden for Grønland, som selskabet har i dag. Det kan på sigt desuden bane vejen for at Aluu Airlines kan starte flyvninger fra Grønland til eksempelvis Island og Danmark. I dag kan man kun komme videre fra atlantlufthavnen Kangerlussuaq til byerne og bygderne på Grønlands kyster med fly og helikoptere fra Air Greenland. Det gør det svært for andre flyselskaber at gå i konkurrence med Air Greenland på flyvningerne fra eksempelvis Danmark til Grønland, da store passagerfly kun kan lande i Kangerlussuaq eller Narsarsuaq.

Aluu Airlines vil i næste uge besøge Ilulissat, Sisimiut, Nuuk, Narsarsuaq og Qaqortoq. I forbindelse med rejsen i Sydgrønland skal selskabets ledelse besøge heliporte samt helistop.

Flyselskabet skal se nærmere på placeringer af hangarer, boligforhold, heliport/helistop-udstyr og andre tekniske forhold. Samtidigt er der planlagt besøg og møder med blandt andet virksomheder for at høre om deres nuværende og fremtidige behov for lufttransport. Det skriver selskabet på sin Facebook-side.

Ret stille
Aluu Airlines blev etableret for godt et år siden og havde dengang en drøm om at gå i luften med flyvninger 1. juni sidste år. Det kom ikke til at ske og siden har der været ret stille omkring selskabet. Men det er der en god forklaring på, understreger selskabet.

”Vi er klar over, at det efter en lang periode med stilhed kan tolkes, som om Aluu Airlines er stoppet. Det er primært konkurrencehensyn, der har nødvendiggjort den stille periode,” lyder det fra Aluu Airlines.

Aluu Airlines har tidligere haft en plan om at lease et Airbus fly til ruten til Danmark. Om det bliver et Airbus A330-langdistancefly magen til det Air Greenland anvender, er ikke fastlagt endnu. Desuden har selskabet luftet tanker om at anvende et ATR-turbopropfly på sine planlagte indenrigsruter. Dermed vil selskabet adskille sig fra Air Greenland, der anvender Dash-8 fly.