(Foto: MorgueFile, FlyingPete)

Uenighed om overflyvning af Irak

Flere flyselskaber siger, at det ikke er sikkert at flyve over Irak, mens andre fastholder at det stadig er sikkert. Se hvilke selskaber, der har valgt at flyve udenom det uroplagede land på ruterne mellem Asien og Europa.

Da Emirates Airline som det første luftfartselskab i sidste uge besluttede at boykotte luftkorridorerne over Irak, forudsagde selskabets direktør Tim Clark, at det kun var et spørgsmål om tid, før andre selskaber gjorde det samme. Dette har dog kun delvist holdt stik.

For selvom både Air France, britiske Virgin Atlantic og tyske Lufthansa, der dog stadig flyver i det nordlige Irak, har sluttet sig til det Dubai-baserede selskab, har en række andre flyselskaber opretholdt deres flyvninger over Irak.

Allerede kort tid efter offentliggørelsen af Emirates’ beslutning, var selskabets alliancepartner, Qantas, således klar med modsvar om, at de ikke så grund til at stoppe deres flyvninger over Irak. Den australske flag carrier har sidenhen fået selskab af både Etihad Airways og British Airways, der trods væbnede kampe i Irak, ikke vurderer risikoen for nedskydninger særlig stor.

”Vi flyver over Irak, fordi vi fortsat anser det som sikkert. Hvis vi ikke gjorde det, ville vi stoppe flyvningerne”, siger Willie Walsh, administrerende direktør i International Airlines Group, der ejer British Airways, til CNBC.

Amerikanere skal flyve højere
Diskussionen omkring sikkerheden i Irak er opstået i kølvandet på tragedien i det uroplagede Ukraine for to uger siden, hvor et Malaysia Airlines-fly blev skudt ned af pro-russiske separatister. Nedskydningen skete ved en højde på godt og vel 10 kilometer, på trods af, at den ukrainske regering på forhånd havde sagt, at der ingen fare var ved at flyve ved den højde.

Dette har nu fået den amerikanske regering til at beordre, at de amerikanske flyselskaber hæver deres flyvehøjde fra 20.000 fod til 30.000 fod, svarende til godt og vel 9 kilometers højde, når de flyver over Irak. Indtil nu er der dog ingen amerikanske selskaber, der helt har boykottet den irakiske luftkorridor.

Skal samarbejde bedre
Luftkorridoren over Irak er travlt befløjet, hvor flere hundrede civile fly dagligt passerer på ruter mellem Europa og Asien. Derfor kommer sikkerheden naturligvis også i første række, men på trods af, at der både er optøjer i Ukraine og Irak, kan man nødvendigvis ikke sidestille situationen i de to lande.

”Der er ingen beviser for, at der hverken findes midler eller hensigt i Irak til at angribe fly i luften. Situationen i Irak er væsentlig forskellig fra den i Ukraine,” forklarer Etihad Airways i en meddelelse til AIN og uddyber, at man blandt andet laver sine vurderinger i samarbejde med andre luftfartselskaber, samt internationale foreninger såsom IATA og ICAO.

Og netop dét at samarbejde flyselskaberne imellem, bør man blive bedre til i flybranchen. Det mener Willie Walsh, der allerede i marts kunne se sit selskab, British Airways, stoppe med at flyve over Ukraine. Dette var tre måneder inden nedskydningen af MH017, men på trods af, at både British Airways og Malaysia Airlines er medlemmer af oneworld, delte de to selskaber ikke sikkerhedsinformationer. Den administrerende direktør forstår godt, hvis flyselskabernes forskellige beslutninger forvirrer passagererne, men forsikrer samtidig om, at man i fremtiden vil have større fokus på at samarbejde med andre selskaber, så man kan undgå en ny tragedie.