Medarbejderne i Secuirity i Billund Lufthavn (Foto: BLL)

Ugen i luftfartsbranchen

Sommeren er på vej i Billund med opgraderet sikkerhedskontrol, og i Mellemøsten er Qatar Airways voldsomt presset af en politisk aktion fra flere arabiske lande.

Sommeren er på vej. Det burde ifølge kalenderen være en kendsgerning her 10 dage inde i juni måned. I Billund Lufthavn er man godt rustet til at tage imod sol- og varmehungrede turister i det kommende måneder. Lufthavnen har i denne uge indviet den nye sikkerhedskontrol med dedikeret FastTrack, et ekstra sikkerhedsspor samt selvbetjeningssluser med automatisk kontrol af boardingkort.

Hvis man fra Billund rejser via en af de mange gateways og videre til USA, kommer man til at indgå i statistikken over skandinaviske besøgende i Guds (og Donald Trumps) eget land. Flere undersøgelser har ellers antydet, at turisterne holder sig væk fra USA i år som følge af den nye politiske kurs, men statistikkerne fra Trafikstyrelsen viser det modsatte, hvilket også bekræftes af direktøren for turistorganisationen Discover America Denmark.

Rejser man med Norwegian til Skotland eller Irland til til de tre nye amerikanske østkystlufthavne i rutenettet kan mandog  ikke være sikker på at flyve med det nye Boeing 737 MAX8-fly. Det er nemlig blevet forsinket i leveringen fra Boeing, således at første afgang bliver den 15. juli fra Edinburgh til Bradley International Airport i Connecticut tæt på Boston.

Spanske medier kunne i øvrigt i denne uge afsløre, at Norwegian har søgt om tilladelser til at flyve fra Buenos Aires til en række internationale destinationer, og på listen finder man København som den foreløbigt eneste destination i Skandinavien. I ugens løb var det norske lavprisflyselskab også aktuel med trafiktallene for maj, der viste en passagerfremgang på 11 procent. Men faldende enhedsindtægter kan tyde på, at den kommende kvartalsrapporten kan vise besværligheder med at holde en tilfredsstillende indtjening.

Tyske udfordringer og isoleret Qatar
En nye EU-forordning betyder, at de danske lufthavne skal implementere nye sikkerhedskrav, når forordningen træder i kraft den 1. januar 2018. Det vil ramme de små lufthavne hårdt, og lufthavnene taler om urimelige administrative byrder gennem den fortolkning Trafikstyrelsen har lagt for dagen. Styrelsen melder hus forbi og fastlår, at reglerne skal overholdes.

I en begivenhedsrig uge blev det klart, at SAS atter har indlejet spanske Air Nostrum foreløbigt på en fem måneders wetlease-aftale. Samtidig har Regional Jet fået leveret det første af fire ATR72-600, der skal idriftsættes for SAS i slutningen af august måned.

På det tyske marked sker der også mange ting. Det britiske lavprisflyselskab easyJet annoncerede i denne uge, at man lukker basen i Hamborg Lufthavn fra slutningen af marts næste år, og det nødlidende airberlin indrømmer nu åbenlyst, at selskabet kun overlever på sigt, hvis det lykkes at finde en partner, hvor Lufthansa angiveligt skulle være i kikkerten. Abu-Dhabi baserede Etihad Airways er ellers storaktionær i selskabet, og de finansielle udfordringer med både airberlin og Alitalia har fået Abu Dhabi-selskabet til at trække sig fra planerne om at etablere et nyt østrigsk flyselskab sammen med TUIfly.

Etihad Airways er i øvrigt et af de flyselskaber, der i den forløbne uge valgte at lukke ruterne til Doha som følge af en flere mellemøstlige staters beslutning om at isolere Qatar. Samtidig blev luftrummene over Saudi-Arabien, Egypten, Bahrain, De Forenede Arabiske Emirater og Yemen lukker ned for Qatar Airways-fly, der har tvunget Doha-selskabet til at lukke 17 ruter og flyve omveje til en række destinationer.

God weekend til vores læsere!

Redaktionen