Singapore (Foto: Jpatokal | Creative Commons Attribution-Share)

Ugen i luftfartsbranchen

SAS har købt det udskældte A340-reservefly, mens ledelsen overvejer at lade nogle af de ansatte gå på deltid. Hos Norwegian er man klar med første rute til Singapore.

Så er vi tilbage med ugens resumé fra luftfartsbranchen, der denne gang dækker den halve påskeuge samt uge 16, som vi snart er på vej ud af.

Umiddelbart før påske kunne Lars Thuesen bekræfte nyheden om, at den danske finansmand har købt 20 procent af airBaltic, således at porteføljen i luftfartsindustrien øges, da den 61-årige bankdirektør samtidig er eneejer af det danske charter- og ACMI flyselskab Jet Time. Lars Thuesen var for år tilbage finansdirektør i SAS, og i det samme selskab har Vagn Sørensen også startet sin karriere, og han kan inden længe sætte sig til rette i formandsstolen i bestyrelsen hos Air Canada.

Største samtaleemne før og i påske var ubetinget, den hårdhændede behandling af den 69-årige læge David Dao, der nægtede at overlade sit flysæde i United rutenummer 3411 fra Chicago til Louisville International Airport. Medpassagerer optog via mobiltelefoner videooptagelser af den blødende flypassager, der med vold, blev fjernet fra flyet. Det fik IATA-direktør Alexandre de Juniac til at rykke ud med en erklæring, hvor han fordømte episoden.

SAS-reservefly i fokus
Mens tingene faldt til ro i påsken, måtte 196 passagerer på et Airbus A340-fly fra SAS sikkerhedslandede i Goose Bay i det østlige Canada efter en flyvning fra Chicago til København, hvor man mistede trykket i kabinen. Passagererne blev hentet hjem med et andet A340-fly, mens flyet dagen efter lettede fra den lille militær lufthavn i Canada for at sætte kursen mod Malta i stedet for København. Her viste det sig, at det store passagerfly skulle have skiftet landingsstel.

Der var tale om det tidligere LAN Chile-fly med registreringen LN-RKP, der er lejet ind hos det skandinaviske flyselskab i en seks år lang periode for at agere reservefly for de øvrige 15 langdistancefly. Flyet modtager ofte kritik fra de rejsende, da det ikke er udstyret med nye kabiner. SAS forklarede, at man ikke ønskede at opgradere flyet, da det var et reservefly og blot havde to og et halvt år tilbage af kontrakten. To dage senere blev det offentligt kendt, at SAS havde købt flyet, hvorfor der måske kan være udsigt til, at flyet vil blive opgraderet.

Højtflyvende planer
SAS har tilsyneladende mod på mere. I et interview med amerikanske USA Today kunne kommerciel koncerndirektør Eivind Roald afsløre, at SAS overvejer nye ruter til USA, Iran og Indien, hvis det lykkes at få godkendt investeringer i nye langtrækkende mellemdistancefly af typen Airbus A321LR eller Boeing 737 MAX. I givet fald kan de første af disse fly være i flåden i 2020.

SAS-planerne er meget parallelle med Norwegians planer på området, men SAS tænker dog ikke så stort som Norwegians koncernchef Bjørn Kjos, der er ved at etablere sig i Argentina. Norwegian fortæller, at man på sigt har planer om at stationere 70 fly i Argentina, såfremt landets regering vil tildele de nødvendige rutetilladelser til 146 lokale og internationale ruter. Målet er at transportere 18,2 mio. passagerer årligt til omkring 90 destinationer i 25 lande.

Indtil videre vil Norwegian i første omgang begynde at flyve fra London-Gatwick til Singapore i slutningen af september. Samtidig kunne CHECK-IN.dk også afsløre, at Norwegian har søgt start- og landingstilladelser til ruter fra Oslo og København til Singapore – også med start ved udgangen af september. Til gengæld afvikler Norwegian ruterne fra Skandinavien og London til San Juan på Puerto Rico, der ifølge Norwegian appellerer til samme publikum, der benytter selskabets ruter til Fort Lauderdale.

SAS kom også på agendaen, da koncernchef Rickard Gustafson i et interview med det internationale nyhedsbureau Bloomberg havde luftet tanken om, at nogle personalegrupper i SAS fremover skal på deltid i vinterhalvåret, hvor der er sæsonmæssigt lavere aktivitet. Dette tiltag er angiveligt en del af den nye In-Shape strategiplan, der også opererer med et omfattende sparekatalog, hvor kundetilbuddet er en del heraf. Det betyder blandt andet, at det fremover i afrejselufthavnen bliver dyrere at opgradere sig på SAS via optjente bonuspoint.

Udvider kundekredsen
Danish Air Transport har også været i vælten for nyligt. Det er dog i overvejende grad positive nyheder, der kommer fra den kant. Luftfartskoncernen med hovedkontor i Kolding Lufthavn i Vamdrup præsenterede et årsresultat på 17,5 mio. kroner ud af en omsætning på næsten 800 mio. kroner. Hovedparten af overskuddet – i alt 10,9 mio. kroner – blev hentet hjem via indtægter ved salg af fly.

DAT har for nyligt indgået nye ACMI-aftaler. Nu kunde er skotske Logainair, for hvem DAT skal flyve i en fem ugers periode i foråret, mens DAT har sikret beskæftigelse til en af koncernens ATR42-fly på en etårig kontrakt med CityJet. Her skal flyet benyttes på ruten mellem Antwerpen og London City Airport. Udover at CityJet får DAT til at flyve for sig, er hovedaktiviteten i det irske flyselskab at flyve som underleverandør for andre selskaber. Således flyver CityJet i dag for SAS, og selskabet har netop indgået en aftale med at flyve for hollandske KLM.

Den 15. juni åbner DAT en sommerrute fra Aalborg Lufthavn til Bonrholm, og netop Aalborg Lufthavn var regnskabsaktuel i den forgangne uge, efter at repræsentantskabet havde godkendt årsrapporten for det fælleskommunale andelsselskab, der driver lufthavnen. Det blev til et overskud på 6,6 mio. kroner på baggrund af en omsætning på 216,1 mio. kroner. Samtidig med offentliggørelsen af nøgletal fra regnskabet kunne den nordjyske lufthavn glæde sig over, at Ryanair har fremrykket etableringen af ruten til London-Stansted fra den 31. oktober til den 5. september.

God weekend til alle læserne fra redaktionen på CHECK-IN.dk!