Utålmodighed hos flyselskaberne

Air France KLM lægger maksimalt pres på myndighederne for at få flyveforbudet ophævet. Adskillige testflyvninger samt flyvninger med fragtfly dokumenterer ifølge selskabet, at der ikke er risiko forbundet med at sende passagerfly i luften.

Efterhånden som situationen omkring den islandske aske-sky udvikler sig, bliver luftfartsselskaberne mere og mere utålmodige.

Air France KLM lægger nu maksimalt pres på myndighederne med henblik på at få ophævet flyveforbuddet, så driften kan genoptages. Således har såvel Air France som KLM mandag udsendte separate pressemeddelelser, hvori selskabet forsøger at dokumentere, at det ikke er forbundet med nogen risiko at sende flyene på vingerne.

KLM omtalte to flyvninger, der fandt sted søndag aften – den ene til Bangkok og Taipei, mens den anden flyvning gik til Sharjah i De Forenede Arabiske Emirater. De hollandske myndigheder havde givet en særlig tilladelse til at opererere netop de to ruter. Flyene havde kun fragt og flybesætninger med ombord.

Under og efter flyvningen blev flyene inspiceret og intet unormalt blev observeret. Test-resultaterne har KLM sendt til de hollandske luftfartsmyndigheder og på baggrund heraf håber KLM´s koncernchef Peter Hartman, at det hollandske flyselskab hurtigst muligt vil få tilladelse til at genoptage en del af selskabets operationer.

Herudover udsendte Air France-koncernchefen Pierre-Henri Gourgeon mandag middag en pressemeddelse, der blev indledt med følgende ord: “Vi kan ikke længere på denne måde fortsætte med at håndtere situationen skabt af den islandske vulkan.“

Den franske luftfartschef fremhævede i sin officielle udtalelse, at der ikke foreligger præcise data for tætheden af aske-partikler i atmosfæren, og i hvilket omfang det er skadeligt for fly-motorer. Derfor ønsker Air France at tilgå situationen på en mere pragmatisk måde.

På baggrund af test-flyvninger i Frankrig mener Air France-chefen ikke, at der er nogen risiko forbundet med at sende fly i luften i udvalgte luftfskorridorer.

“Situationen kræver hurtig handling. Millioner af passagerer er strandede over hele verden. I de seneste dage er mere end 60.000 europæiske flyvninger blevet annulleret, og den europæiske luftfartsindustri taber over 1 mia. kr. om dagen,“ mener Pierre-Henri Gourgeon. Air France KLM har indtil videre tabt omkring 265 mio. kroner på at have flyene stående på jorden.

Air France sendte mandag syv interkontinentale fly på vingerne fra lufthavnene i henholdsvis Toulouse og Pau. Tirsdag forventes i alt 17 interkontinentale fly at afgå fra de lufthavne i Sydfrankrig, der ikke er berørt af aske-skyens spredning.