Utilfredshed med indenrigsterminal i CPH

Pendlere retter en skarp kritik af ventetiderne i sikkerhedskontrollen i indenrigsterminalen i CPH. Lufthavnen sender bolden videre til flyselskaberne.

Lange køer fra sikkerhedskontrollen helt ud til indgangsdøren er hverdag i indenrigsterminalen i Københavns Lufthavn. Særlig slemt er det i myldretiden mellem klokken syv og ni om morgenen og om eftermiddagen. Her står ofte flere hundrede passagerer i kø for at komme igennem kontrollen og ud til deres fly.

“Mange i køen bliver frustrerede, og jeg har ofte oplevet at stå i kø med folk, der ikke nåede deres fly,“ fortæller Kurt Espersen, der er direktør for Bornholms Sygehus og formand for brugerrådet tilknyttet Danish Air Transports rute til Bornholm.

Han pendler selv 2-3 gange om ugen mellem København og Bornholm.

Aldrig oplevet
Mens den store sikkerhedskontrol mellem Terminal 2 og 3 har 16 spor, så er der i Terminal 1 kun tre spor i sikkerhedskontrollen. Men det er ikke ensbetydende med at de tre spor bliver brugt.

“Jeg har aldrig oplevet, at de har haft alle tre spor åbne,“ siger Henriette von Platen, der er formand for pendlerforeningen SK-AAL. Det er en forening for folk, der pendler frem og tilbage mellem København og Aalborg med SAS.

Er blevet værre
Den samlede mængde af indenrigspassagerer er faldet i kølvandet på Cimber Sterlings konkurs. Op til konkursen havde hård konkurrence skabt nogle til tider urealistisk lave priser, som trak mange nye passagerer til. Efter at Cimber Sterling er væk er priserne steget igen og antallet af passagerer er faldet. Men det er ikke ensbetydende med at køerne er blevet kortere i myldretiden. Snarere tværtimod pointerer pendlerne.

“Det er blevet værre det seneste halve år og særligt mandag og tirsdag morgen er slemme,“ forklarer Kurt Espersen.

Aparte situation
Ventetider på 15 minutter eller mere er ikke ualmindelige i myldretiden i indenrigsterminalen. Dermed kan passagerer risikere at komme i den aparte situation, at de har stået i kø længere end deres efterfølgende flyvetur varer. Eksempelvis på SAS-ruten til Aarhus kan den faktiske flyvetid ofte være under 20 minutter.

Hvor lang ventetiden i Terminal 1 er her og nu, oplyser lufthavnen ikke på sin hjemmeside. Her offentliggør man kun ventetiden ved den store sikkerhedskontrol mellem Terminal 2 og 3.

Hænger ikke sammen
Umiddelbart er det nærliggende at bebrejde Københavns Lufthavn de lange ventetider. Det er deres personale, der bemander sikkerhedskontrollen. Derfor ville det være logisk at tro, at det var lufthavnen selv, der havde besluttet hvor mange spor, der skulle være åbne i sikkerhedskontrollen og hvor lang ventetiden maksimalt måtte være.

Men sådan hænger tingene ikke sammen, forklarer lufthavnens driftsdirektør, Kristian Djurhuus.

“Vi leverer det serviceniveau, som er aftalt med luftfartsselskaberne i takstaftalen,“ påpeger Kristian Djurhuus.

Aftalen specificerer hvad det skal koste luftfartsselskaberne at benytte de forskellige services i lufthavnen. Og i tilknytning til aftalen er der indgået en aftale, der specifikt handler om serviceniveau. Her fremgår det, at 85 procent af passagererne skal kunne komme gennem sikkerhedskontrollerne, hvad enten det er i Terminal 1 eller mellem Terminal 2 og 3, på fem minutter. Og 99 procent skal kunne komme igennem på 20 minutter.

Kristian Djurhuus understreger, at lufthavnen og luftfartsselskaberne bærer et fælles ansvar for servicen.

Ikke taget fat i os
Hos Norwegian, der flyver fra København til Aalborg og Karup, er man tilfreds så længe lufthavnen lever op til de mål, der er aftalt i takstaftalen.

”Vi forventer, at de leverer den service, som vi betaler for, så vores kunder kan komme frem til deres fly,” siger Norwegians danske kommunikationschef, Johan Bisgaard Larsen.

Hos den anden store aktør på indenrigsflyruterne, SAS, har man ikke tidligere noteret sig utilfredsheden med forholdene i indenrigsterminalen.

”Vi har ikke mig bekendt tidligere fået klager fra kunderne, som peger på, at dette skulle være et problem, og lufthavnen har heller ikke taget fat i os. Hvis det er tilfældet, at der er problemer med kødannelser i sikkerhedskontrollen, så er vi villige til at tage en dialog med CPH om problemet,” siger direktør for infrastruktur Lars W. Andersen fra SAS.