Et SAS-fly lastes med fragt. Foto: SAS Cargo

Vaccineflyvninger får prioritet i luftrummet

Eurocontrol har indledt samarbejde med flere partnere for at prioritere flyvninger med COVID-19-vacciner i det europæiske luftrum. Flyselskaber kan bruge en særlig kode ved en sådan fragt.

I disse dage og uger flyves der COVID-19-vacciner rundt i hele verden, og det anses som en af de største logistiske udfordringer i luftfartens historie.

Visse flyvninger med vacciner er mere kritiske end andre, da nogle vacciner skal opbevares ved meget lave temperaturer. For at undgå forsinkelser af fly, der transporterer kritiske vacciner, er der nu taget initiativ til at indføre en særlig foranstaltning, der skal give disse fly prioritet i luftrummet.

Det er den europæiske lufttrafiktjeneste Eurocontrol, der har påbegyndt samarbejde med en bred vifte af partnere for at give prioritet til flyvninger med kritiske COVID-19-vacciner. Eurocontrol arbejder sammen med de forskellige landes udbydere af lufttrafiktjeneste, flyselskaber, lufthavne og de amerikanske luftfartsmyndigheder, FAA, og Nav Canada.

For nogle vacciner er det altså vigtigt at undgå forsinkelse af levering, og derfor får flyselskaberne nu mulighed for at indtaste en særlig kode – gældende fra 28. januar 2021. Koden har navnet ”STS/ATFMX RMK/VACCINE”, og den skal indtastes i flyveplanen før afgang. Fly, der har denne kode, genkendes herefter automatisk af Eurocontrol Network Manager-systemet (NM).

’Århundredets mission’
Når vaccine-koden er blevet registreret, vil flyene derefter få prioritet i det europæiske luftrum – så meget, som det lader sig gøre.

”Som et resultat af COVID-19-pandemien er den internationale lufttrafik blevet reduceret til et minimum, og det samme gælder lufttrafikforsinkelser. Når trafikken genoprettes, kan lufttransport af vacciner imidlertid blive hæmmet af forsinkelser i netværket. Dette er århundredets mission for den globale luftfragtindustri,” siger Eamonn Brennan, generaldirektør i Eurocontrol.

”For at beskytte mod enhver risiko er vi – efter aftale med vores medlemslande og vores nordamerikanske partnere i FAA og Nav Canada – glade for at koordinere en ensrettet tilgang til sikker og effektiv transport af COVID-19-vacciner ad luftvejen, der muliggør hurtig distribution til mennesker i hele verden.”

Flyselskaber skal udvælge vaccineflyvninger med omhu
”ATFMX” (Air Traffic Flow Management Exemption) i koden angiver konkret, at flyveledere i de forskellige lande kan holde styr på, at flyene skal prioriteres ved at fritage dem fra det almindelige flow af fly.

Flyselskaber bliver af Eurocontrol bedt om at være selektive i deres valg af kritiske flyvninger for at hjælpe landenes lufttrafiktjenester. For fly, der skal operere i amerikansk eller canadisk luftrum, bør der forud for flyvningen gives melding til FAA eller Nav Canada. Hvis der opstår et problem efter afgang, kan piloterne underrette den flyveleder, som der er kontakt med på den pågældende vaccinationsflyvning.

SAS er et af de flyselskaber, der står til rådighed i det logistiske arbejde med at transportere vacciner. I slutningen af november oplyste SAS Cargo til CHECK-IN.dk, at selskabet er klar til at støtte den hårdtarbejdende sundhedssektor i kampen mod COVID-19.

 

Relaterede artikler:

United flyver første vacciner fra Europa til USA

SAS er klar til at distribuere COVID-19-vacciner

SAS med Airbus A350 til São Paulo