En Boeing 777-200ER fra United Airlines. Foto: Altair78, CC 2.0

United flyver første vacciner fra Europa til USA

United Airlines er som det første flyselskab begyndt at flyve COVID-19-vacciner fra Europa til USA. Transport af vacciner kræver særlige godkendelser fra myndighederne.

De forskellige medicinalfirmaer begynder så småt at have vacciner mod COVID-19 klar til distribuering i hele verden. Senest lød det, at Danmark i bedste fald vil modtage de første vacciner i slutningen af december.

I USA er der allerede nu landet de første vacciner produceret på europæisk grund. Således fragtede United Airlines 27. november Pfizer-vacciner fra Bruxelles til Chicago O’Hare International Airport. Det skriver det amerikanske medie CNBC på baggrund af kilder med indsigt i sagen.

Luftfarten er tiltænkt en stor rolle i distribueringen af COVID-19-vacciner, der skal være med til at åbne op, så mennesker i hele verden igen kan rejse sikkert på tværs af lande. I begyndelsen af april introducerede den amerikanske regering Operation Warp Speed, der skulle fremskynde udvikling, produktion og distribution af COVID-19-vacciner.

Distribuering af vacciner kræver en masse logistik, hvor medicinalfirmaer, flyselskaber og andre dele af forsyningskæden arbejder sammen, så man er klar til at flyve vacciner rundt i verden, når vaccinerne bliver godkendt. Som en del af Operation Warp Speed er United Airlines således i gang med at transportere vacciner, ligesom blandt andre American Airlines i øjeblikket tester vaccinetransport fra Miami til Sydamerika.

Afventer hastegodkendelse fra myndighederne
USAs føderale fødevare- og lægemiddelmyndighed har endnu ikke hastegodkendt COVID-19-vaccinerne fra Pfizer, og den amerikanske befolkning vil derfor endnu ikke få dem. Vaccinerne bliver først distribueret helt ud til borgerne, når de er godkendt af myndighederne. Vaccinen fra Pfizer er udviklet i samarbejde med BioNTech. Pfizer og Moderna siger begge, at deres vacciner er over 90 procent effektive mod COVID-19.

Pfizer har over for CNBC ikke ønsket at kommentere vaccineflyvningen fra United Airlines. Tidligere har virksomheden udtalt, at den ikke vil sende vacciner af sted, før der ligger godkendelse fra den amerikanske myndighed.

Vacciner kræver ekstra tøris i lastrum
Transport af vacciner kræver helt særlige forhold i lastrummet. Pfizer COVID-19-vacciner kræver en opbevaringstemperatur på minus 70 grader celsius, mens Moderna har sagt, at deres vacciner kan holde sig gode ved cirka fem grader celsius i op til 30 dage.

Vaccine-flyvningen fra United Airlines krævede derfor en helt ekstraordinær godkendelse fra de amerikanske luftfartsmyndigheder, FAA. Sagen er, at der kræves ekstra mængder tøris i lastrummet, end hvad der normalt er tilladt.

Allerede i oktober nedsatte FAA et særligt hold, der skulle arbejde med sikker og hurtig transport af vacciner. ”Flere vacciner har brug for vedvarende kolde temperaturer under transport, som under visse omstændigheder kræver tøris, der er et farligt materiale,” lød det fra FAA i en erklæring.

Lithium-batterier som en del af vaccinefragten
Forud for vaccineflyvningen fra United Airlines havde selskabet altså modtaget en særskilt godkendelse fra FAA. I den forbindelse udsendte det amerikanske flyselskab et pilot-cirkulære, der gælder fra 25. november 2020 til 31. maj 2021, og som henvender sig til Boeing 777-piloterne.

”United Airlines fører an i transport af vacciner til USA fra europæiske producenter. Nogle vacciner kræver ekstremt lave transporttemperaturer, hvilket opnås ved at bruge tøris og en specialdesignet Softbox System Medium ULT. Alle 777-fragtfly har tilladelse til at fragte øgede mængder af tøris,” lyder det i flyselskabets cirkulære.

Samlet set må United Airlines have op til 6.800 kilo tøris om bord på sine flyvninger med fragtflyene Boeing 777-200F.

For at tørisen skal virke på en hel flyrejse, kræver det ligeledes en installation med små lithium-batterier i førnævnte transportboks. Piloterne på fragtflyene bliver gjort opmærksom på dette i cirkulæret, da lithium-batterier tidligere har været forbundet med en selvantændelsesrisiko.

 

Relaterede artikler:

United vil beskytte ansatte mod valguroligheder

United vil afskedige op til 36.000 ansatte

SAS er klar til at distribuere COVID-19-vacciner