Adm. direktør Thomas Woldbye, Københavns Lufthavn. (Foto: Nicolai Perjesi)

“Vi skal sørge for, at frygten ikke overhaler fornuften”

Københavns Lufthavn kan rapportere en svag passagertilbagegang i februar, men i marts er en tredjedel af passagererne allerede forsvundet. Advarer om økonomisk krise.

Selvom Københavns Lufthavn i februar blot kunne registrere en passagertilbagegang på 0,4 procent i forhold til samme måned året før, er det bestemt ikke udtryk for den aktuelle situation.

I februar rejste 1.987.766 passagerer gennem den danske hovedstadslufthavn, og hvis man tager højde for skuddagen, der gav en ekstra hverdag, så var den reelle tilbagegang på 3,7 procent.

Det er svært at spå om, hvordan marts udvikler sig, for der er udsigt til noget der kan minde om et passagertal i frit fald. I marts sidste år var der 2,4 millioner rejsende til og fra Københavns Lufthavn, og med et fald på mindst en tredjedel vil 800.000 passagerer være væk.

“Den første halvanden uge i marts er antallet af flyafgange og rejsende til og fra Danmark faldet med en tredjedel. Det har vi aldrig set før. Det er markant hurtigere og mere voldsomt end under både finanskrisen, 9/11, askeskyen og alt andet, vi har set i luftfarten siden 2. verdenskrig,” siger administrerende direktør Thomas Woldbye.

Potentiel alvorlig økonomisk krise
Smittespredningen af coronavirus har skabt, hvad nogle kalder en mobilitetskrise, og i Københavns Lufthavn frygter man, at det kan skabe en økonomiske krise i Danmark.

“Vi har ikke blot en alvorlig sundhedskrise, men nu kigger vi også ind i en potentiel alvorlig økonomisk krise, hvor Danmarks tilgængelighed til verden – vores mobilitet – er under voldsomt pres,” lyder det fra CPH-direktøren.

Antallet af fritids- og forretningsrejsende daler kraftigt, og det er både danskere og udlændinge, der i et vist omfang har vendt ryggen til de op imod 180 flyruter fra Københavns Lufthavn. Det kan skabe en alvorlig og skadelig situation – ikke alene for lufthavnen, men for hele Danmark, mener lufthavnen.

“For en lille åben økonomi som Danmarks er det helt afgørende at have den bedst mulige tilgængelighed til verden. Den tilgængelighed er truet. Dermed kan Danmarks velstand komme under pres, hvis vi ikke gør det rigtige. Det gælder om at have fokus på, hvordan vi sikrer, at den samlede regning til danskerne bliver mindst mulig,” understreger Thomas Woldbye.

Samarbejde skal begrænse krisens effekt
Regeringen har allerede offentliggjort en hjælpepakke til erhvervslivet, der i første omgang betyder udskydelse af momsbetalinger, A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, hvilket Københavns Lufthavn også hilser velkommen.

Men der vil være brug for mere, og et samarbejde mellem virksomheder, regering og arbejdsmarked er ifølge lufthavnsdirektøren essentielt for at kunne undgå en større økonomisk krise.

“Vi skal sørge for, at frygten ikke overhaler fornuften. Vi oplever heldigvis, at Folketinget og regeringen er meget optaget af at håndtere sundhedskrisen her og nu – mens der samtidig arbejdes for at undgå, at situationen udløser en langvarig økonomisk krise. Virksomheder, regering og arbejdsmarked skal sammen handle målrettet for at begrænse krisens effekt, mens den står på – så landet kommer igennem med mindst mulig skade og står bedst muligt rustet, når coronakrisen klinger af,” siger Thomas Woldbye.

 

Relaterede artikler:

187 millioner færre passagerer i europæiske lufthavne

Forbyder udvalgte flyvninger til Danmark

SAS indstiller til Hongkong og Norditalien