VIA´s provinskontorer presses af online

Erhvervsrejsebureauet VIA Egencia har næsten halveret overskuddet i 2013 på grund af et stigende antal online-bookinger. I sidste ende kan udviklingen i online blive en trussel mod provinskontorerne.

Året 2013 var det svageste år for erhvervsrejsebureauet VIA Egencia siden 2009. I den netop fremlagte årsrapport betegnes årets resultat dog som tilfredsstillende, hvilket også bekræftes af administrerende direktør Sys Hansen, der over for CHECK-IN.dk kalder det for “et fint resultat ud fra de vilkår, som vi arbejder under.“

Ud af et samlet bruttoresultat på 96,1 mio. kroner, var der i 2013 blot 13,6 mio. kroner tilbage på bundlinjen, hvilket var 43 procent mindre end året før, hvor nettoresultatet havnede på 23,7 mio. kroner.

Der er ifølge Sys Hansen flere årsager til det noget svagere resultat.

“Vi har haft et hårdt år for vores grupperejseafdeling i 2013, og så kan vi mærke konkurrencen i markedet, hvor vores honorarer er under pres. Den største årsag ligger dog i en 50 procent vækst i antallet af online-bookinger,“ forklarer Sys Hansen.

I dag booker kunderne selv 38 procent af samtlige flybilletter, der bestilles gennem VIA Egencia, og der er en andel, der forventes at vokse i de kommende år.

Når antallet af online-bookinger stiger vil det også medføre et mindre ressourcetræk i organisationen. Men VIA Egencia har ikke været i stand til at reagere på udviklingen, idet der i øjeblikket er behov for ekstra ressourcer i rejsebureauet, da man er ved at tilpasse sig til nye systemer efter integrationen med Egencia.

“Vi har ikke justeret vores personaleomkostninger fuldt ud i forhold til online-udviklingen, da vi befinder os midt i en transitionsperiode. Vi har dog været gode til at lade være med at genbesætte stillinger, når nogle medarbejdere er holdt op,“ siger VIA Egencia-direktøren.

Endelig er der ifølge Sys Hansen udsigt til, at 2014 vil blive præget af en mindre fremgang i forhold til 2013.

Online kan presse provinskontorer
Udviklingen i online-bookinger medfører i større grad, at VIA Egencias mange kunder skal betjenes fra centralt hold og med færre ressourcer. I 2010 skulle der 197 medarbejdere til at sikre en bruttofortjeneste på 96 mio. kroner, og i 2013 skulle der blot 175 medarbejdere til at hente samme bruttofortjeneste hjem.

Dermed er der udsigt til, at der på sigt kan blive færre medarbejdere i de tre teams på hovedkontoret i Meldahlsgade samt på provinskontorerne i Aarhus, Odense, Aalborg, Herning og Fredericia.

Konkurrenter som Carlson Wagonlit Travel, American Express Business Travel samt BCD Travel har allerede vist vejen ved at centralisere på hovedkontoret i København. Hos BCD Travel fastholder man dog stadig kontoret i Viby ved Aarhus, mens afdelingerne i Herning, Odense og Aalborg igennem de senere år er blevet erstattet af hjemmearbejdspladser.

“Så længe, der er lokale kunder, vil vi også have lokale kontorer. Men vi kan ikke udstede en garanti om, at vi vil bevare vores provinskontorer for tid og evighed, hvis hovedparten af kunderne alene kommer til at booke online,“ understreger administrerende direktør Sys Hansen fra VIA Egencia.

Arkivfoto: VIA Egencia medarbejdere på hovedkontoret i Meldahlsgade i København.