Et polsk Dreamliner-fly, som vikarierer på to af Norwegians USA-ruter fra CPH, vil ikke blive afløst af Norwegians egne Dreamlinere.
Fra 1. december og halvanden måned frem vil Norwegians to langdistanceruter fra København til New York og Fort Lauderdale hovedsageligt blive betjent af det portugisiske flyselskab Hifly med et ældre Airbus A330-200 fly og ikke med Norwegians nye Boeing 787 Dreamliner-fly. Det skriver ch-aviation.
Dermed vil et vikarfly fra et fremmed selskab afløse et andet vikarfly fra et fremmed selskab på ruterne.
Rejser man med Norwegian fra København til New York eller Fort Lauderdale, så vil man i november nemlig opleve, at langt hovedparten af flyvningerne slet ikke gennemføres af Norwegian selv med selskabets nye Boeing 787 Dreamliner-fly. Det er en Dreamliner passagererne går ombord på. Men i stedet for at blive modtaget af skandinaviske og asiatiske stewardesser og stewarder, så er det hovedsageligt polakker, der tager imod i døren ind til flyet.
Det polske flyselskab opererer nemlig en Dreamliner på en wet lease-kontrakt fra 27. oktober frem til 30. november. Og dagen efter, den 1. december, tager det portugisiske Airbus-fly over. Dermed er det slut med ”Dreamliner-oplevelsen” frem til 14. januar, hvor det portugisiske ifølge de foreløbige planer har sidste arbejdsdag.
Det er ikke første gang at Norwegian indsætter et ældre portugisisk fly på New York-ruten. Gennem flere sommermåneder blev ruten til New York og ruten til Los Angeles betjent med et Boeing 777-200 fly fra det portugisiske flyselskab EuroAtlantic. Kun kortvarigt i september og oktober brugte Norwegian sine egne Dreamlinere på ruten.
En stribe selskaber
Airbus-flyet har registreringsbogstaverne CS-TFZ og har tidligere været fast vikar på Norwegians langdistanceruter. Både i opstarten, hvor det globale tre måneder lange flyveforbud til Dreamlineren forsinkede leveringen af Norwegians Dreamlinere, og senere hen, da Norwegian havde tekniske problemer med drømmeflyene.
Hifly-flyet har plads til 330 passagerer, heraf 42 på business class og 288 på economy. Til sammenligning har Norwegians egne Dreamlinere 290 sæder.
Hifly er specialiseret i at udleje langdistancefly til andre flyselskaber på såkaldte wet lease-kontrakter. CS-TFZ har derfor i sit knap seks år lange liv fløjet for en stribe af forskellige selskaber. Både som indhyret fly i en kortere periode og som fast arbejdskraft i en sommer- eller en vintersæson. Senest har flyet slået sine folder i Saudi-Arabien for selskabet flynas. En opgave den vendte tilbage til Portugal fra i midten af oktober.
Sammen med landsmændene i EuroAtlantic, der også udlejer langdistancefly til andre selskaber, så har Hifly’s fly arbejdet intensivt som vikarfly for Norwegian siden nordmændenes lancering af langdistanceflyvninger i 2012.