En Boeing 737 MAX 7. Foto: Boeing

Vil beskytte ansatte mod flyproducenterne

Flere ansatte hos de amerikanske luftfartsmyndigheder har følt sig stærkt presset af flyproducenterne, når det har handlet om at sikkerhedsgodkende nye flytyper, og det bliver der nu gjort noget ved.

En fejl i softwaren ombord på to Boeing 737 MAX-fly var i 2018 og 2019 en af årsagerne til, at flyene styrtede ned i henholdsvis Indonesien og Etiopien, fordi systemet automatisk skubbede flyets næse nedad flere gange. I alt omkom 346 personer i de to ulykker.

Ulykkerne førte til, at flytypen blev frataget flyvetilladelserne i en stor del af verden, men siden har 737 MAX-flyene dog igen fået lov til at flyve i de fleste lande. Efterspillet af de to ulykker er dog fortsat i gang. Senest er det de amerikanske luftfartsmyndigheder FAA, der har udarbejdet nye retningslinjer.

Årsagen til, at der nu formuleres en række nye retningslinjer skal findes i en undersøgelse, som luftfartsmyndighederne gennemførte i august 2020. Den viste, at de ansatte havde følt sig pressede og ikke altid mente, at FAA prioriterede flysikkerheden. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

Presset af flyproducenter
Ifølge konklusionerne i undersøgelsen har en række ansatte hos luftfartsmyndighederne følt sig under et ”stærkt” pres fra flyproducenter og andre fra luftfartsindustrien, ligesom flere har følt sig ”overtrumfet”, når de har holdt møder med repræsentanter fra branchen.

Netop den slags stærkt pres kan have været en af årsagerne til, at det fejlbehæftede software, der førte til flystyrtene, ikke blev fjernet, inden 737 MAX-flyene oprindeligt fik tilladelse til at komme på vingerne. De nye retningslinjer skal forhindre, at lignende situationer opstår i fremtiden.

Blot et par måneder efter undersøgelsen godkendte den amerikanske kongres desuden en ny lovgivning, der har øget FAAs tilsyn med flyproducenterne, stiller krav om offentliggørelse af kritiske oplysninger om sikkerheden og fremadrettet beskytter eventuelle whistleblowere.

Kritiserer Boeing-medarbejdere
Boeing har efterfølgende udtalt, at flyproducenten “støtter bestræbelserne på at øge gennemsigtigheden og uafhængigheden” hos FAA, og at arbejdet skal kunne gennemføres ”uden indblanding”.

Hidtil har det ellers været sådan, at Boeing og andre flyproducenter selv har udvalgt de ansatte, der har være involveret i arbejdet med certificeringer af flytyper sammen med myndighederne. I november sidste år sendte FAA dog et brev til Boeing, hvor visse af de udvalgte blev kritiseret.

Det skyldtes, at de ansatte ikke ”levede op til FAAs forventninger”, fordi 38 procent af 12 (4,56 ansatte, red.) nyligt udpegede medarbejdere besad en såkaldt ”mangelfuld forståelse” for FAAs certificeringsprocesser, lød det i brevet. Det er dog også blevet ændret med den nye lovgivning.

Fra den 1. januar i år har det nemlig været sådan, at FAA i højere grad kan føre tilsyn med de medarbejdere, der tilknyttes certificeringsarbejdet. Det betyder, at eksempelvis Boeing fortsat selv nominerer kandidaterne, men nu er det luftfartsmyndighederne, der enten godkender eller afviser dem.

 

Relaterede artikler:

Rapport: MAX-ulykker kunne være undgået

Rapport: Boeing informerede ikke om MAX-ændringer

Boeing 737 MAX tilbage hos Ethiopian efter næsten tre år