Boeing 787 Dreamliner fra Norwegian. (Foto: Norwegian)

Vil have Norwegian idømt bøde

Norwegian er fortsat så dårlig til at fortælle passagererne om deres rettigheder, at selskabet bør idømmes en bøde på en halv million kroner, mener den svenske forbrugerombudsmand.

Det svenske svar på Forbrugerombudsmanden, Konsumentombudsmannen, mener, at der er alvorlige mangler i Norwegians oplysninger til passagererne om deres rettigheder. Han har derfor hevet Norwegian i retten og vil have selskabet idømt en bøde på en halv million svenske kroner.

Flypassagerer har ret til at modtage klare oplysninger om deres rettigheder, når fly er forsinket eller aflyst.

Den svenske forbrugerstyrelse, Konsumentverket, har modtaget adskillige klager over Norwegian. Forbrugerstyrelsen har haft en dialog med flyselskabet om mangler og unøjagtigheder i selskabets oplysninger til passagererne om rettigheder.

Ikke blevet bedre
I 2013 indskærpede Konsumentombudsmannen overfor Norwegian, at selskabet skulle blive bedre til at informere om passagerrettigheder. Det er det dog ikke blevet bedre af, mener ombudsmanden.

”Få passagerer er opmærksomme på hvilke rettigheder de har, og derfor er præcise, klare og let tilgængelige oplysninger af stor betydning. Jeg synes det er alvorligt, at det ikke er lykkedes at løse problemet, trods tidligere bemærkninger,” siger Konsumentombudsmannen Gunnar Larsson.

Halv million kroner
At Norwegian vælger at vise visse oplysninger på sin hjemmeside og udelukker andre lige så vigtige oplysninger, gør, at oplysningerne bliver vildledende for forbrugeren, mener ombudsmanden.

Han ser derfor gerne, at Stockholms Tingsrätt dømmer Norwegian til at betale en halv million svenske kroner i bøde.