Aalborg Lufthavn deltager som partner i et projekt, der sigter efter produktion af grønt flybrændstof i Aalborg i 2024. På sigt er det planen at producere 10.000 tons e-SAF om året.
Fremtidens luftfart kommer til at efterspørge store mængder af grønt flybrændstof, og der er nu opstået et egentligt kapløb mellem forskellige producenter i forhold til at få en produktion i gang i større skala.
Et af disse initiativer finder man i et samarbejde mellem Aalborg Lufthavn, der er gået sammen med Kosan Gas, Vertimass og European Energy om at finde løsninger til en hurtigere og billigere produktion af flybrændstof baseret på el fra vedvarende kilder. Projektet har fået navnet MeSAF.
Parterne oplyser, at man allerede i 2024 forventer at kunne producere grønt flybrændstof fra et demonstrationsanlæg i Aalborg. Tanken er på sigt at producere 10.000 tons om året i fuld skala.
Den amerikanske virksomhed Vertimass har udviklet en katalysator, der via en forenklet proces kan omdanne metanol til flybrændstof, og sammen med danske European Energy, der producerer energi fra sol og vind, skal produktionen indledningsvist testes i USA.
”Der er pres på at få flytrafikken gjort grøn, og e-SAF repræsenterer en potentiel løsning, men med de kendte teknologier er det i forhold til forarbejdning og skalering dyrt og ressourcekrævende. Vi forventer med denne nye teknologi fra Vertimass at kunne levere et grønt produkt, der er mere interessant ud fra en økonomisk betragtning, og hvor ingredienserne i form af vind, sol og CO2 i princippet er ubegrænsede,” siger Søren Knudsen Kær, der er teknologiansvarlig hos European Energy.
Håber på første danske indenrigsrute
At Aalborg Lufthavn er en af partnerne i projektet, hænger i høj grad sammen med regeringens ambitioner om at kunne præsentere den første grønne danske indenrigsflyrute i 2025. Her er ruten mellem Aalborg og København en af favoritterne.
”Med såvel DAT, SAS og Norwegian er der cirka 18 daglige afgange mellem Aalborg og København. Det gør Aalborg-København til den største indenrigsrute i Danmark. Det er derfor også naturligt, at den første danske grønne indenrigsrute bliver fra Aalborg Lufthavn. Vi glæder os til samarbejdet og ikke mindst udviklingen af en mere grøn luftfart,” siger Niels Kjær Hemmingsen, administrerende direktør i Aalborg Lufthavn.
Årsagen til, at Kosan Gas også er en af partnerne, hænger sammen med, at der i produktionsprocessen opstår gasarten LPG som biprodukt, og det ønsker virksomheden at tilbyde sine kunder som et grønt alternativ. Udover de nævnte virksomheder er Aalborg Universitets Institut for Energiteknik, Aalborg Havn samt Hobro-virksomheden Hydrogen Valley også involveret i projektet.
MeSAF-projektet har en budgetramme på næsten 18,4 millioner kroner, hvoraf EUDP (Det Energiteknologiske Udviklings- og Demonstrationsprogram) har bevilget lidt mere end 9,7 millioner kroner.
Relaterede artikler:
”Det er håbløst svært at få fat i SAF”