Finnair vil hente millionbesparelser ved at ansætte lokalt kabinepersonale på ruterne til Spanien og New York samt på de asiatiske charterflyvninger. Det kan i værste fald koste 100 finske kabinemedarbejdere jobbet.
Presset på de traditionelle netværksflyselskaber vokser. Omkostningsbasen er for høj, og tidens løsens synes at være etablering af særlige lavprisenheder til betjening af de korte ruter i Europa.
Det oplevede man i foråret, da Iberia etablerede Iberia Express, mens Lufthansa ved årsskiftet samler alle selskabets korte europæiske ruter udenfor knudenpunkterne i Frankfurt og München i lavprisenheden Germanwings. Også Air France er på vej med en styrkelse af lavprisenhedenTransavia France samt en sammenlægning af de tre regionale selskaber Regional, Britairog Airlinair.
Finnair går andre veje. Det finske flyselskab outsourcer fra vintertrafikprogrammets ikrafttræden en tredjedel afden europæiske operation til det britiske regionale lavprisflyselskab Flybe, der overtager i alt 12 Embraer-fly fra Finnair.
Men det er tilsyneladende ikke nok for Finnair til at realisere forventede besparelser på 140 mio. euro, eller lidt mere end en milliard danske kroner.
Lokalt personale i Spanien
Selskabet har således indledt drøftelser med kabinepersonalet og dets organisationer, idet man ønsker at ansætte kontraktsansat kabinepersonale på ruterne til Barcelona og Madrid samt på charterflyvningerne til De Kanariske Øer. Det er hensigten, at ruterne skal opereres med base i Spanien, således at det er lokalt kabinepersonale, der indhyres.
Herudover er der også planer om at ændre sammensætningen af kabinepersonalet på ruten fra Helsinki til New York samt på de asiatiske charterflyvninger. Her vil man også indleje lokalt personale, der skal supplere de finskansatte kolleger i kabinen.
“At benytte lokalt kabinepersonale på vore spanske ruter vil være en naturlig måde at reducere vore omkostninger på. På disse lange ruter skal vores besætninger overnatte, hvilket blandet andet betyder udgifter til hotel og diæter. Ved at have kabinepersonalet baseret i Spanien på disse ruter, vil vi kunne opnå besparelser,“ siger Anssi Komulainen, der er Senior Vice President hos Finnair med ansvar for kundeservice.
Ikke afskedigelser før 2014
Hvis det lykkes Finnair at implementere forslaget, vil det medføre en reduktion af kabinepersonalet på 100 ansatte. Finnair pointerer dog, at man i første omgang sigter på orlovsordninger i løbet af 2013, og eventuelle afskedigelser som følge sparelsesforslaget vil tidligste ske i 2014, når den nuværende “fredsaftale“ udløber.
Finnair har allerede indgået en aftale med kabinepersonalet om besparelser, der i første omgang betyder, at omkostningerne kan holdes i ro. Men aftalerne har dog ikke betydet permanente besparelser, der kan nedsætte enhedsomkostningerne.
Samlet beskæftiger Finnair 1.700 kabineansatte i Finland, mens omkring 300 er ansat i Kina, Japan, Thailand, Indien, Sydkorea og Singapore, hvor de er beskæftigtet på rutetrafikken mellem Helsinki og Asien.