En Boeing 787-9 Dreamliner fra Virgin Atlantic. Foto: © Thorbjørn Brunander Sund, Danish Aviation Photo

Virgin Atlantic søger konkursbeskyttelse i USA

Virgin Atlantic har anmodet om konkursbeskyttelse i USA som følge af coronakrisen. Det sker under en måned efter, at flyselskabet fik landet en økonomisk redningsplan.

I midten af juli sikrede Virgin Atlantic knap 10 milliarder kroner i hjælp fra Virgin Group og lån fra eksterne investorer. Nu foretager det britiske flyselskab endnu et træk for at komme gennem coronakrisen.

Virgin Atlantic har som del af en større rekonstruktionsproces set sig nødsaget til at søge om konkursbeskyttelse i USA under den såkaldte Chapter 15. Det skriver britiske BBC. Denne ordning giver en udenlandsk debitor mulighed for at beskytte aktiver i landet.

Det er Richard Bransons andet flyselskab, som er kommet i problemer som følge af coronakrisen. I april kom Virgin Australia under konkursbeskyttelse.

Virgin Atlantic har over for den amerikanske domstol indgivet dokumenter, hvori flyselskabet nævner, at der sammen med selskabets interessenter er opnået konsensus om en rekapitalisering. Det vil fjerne gæld fra flyselskabets balance og ”øjeblikkeligt placere det til bæredygtig og langsigtet vækst”.

Har fået ny kapital og udskudt gæld
Anmodningen om konkursbeskyttelse kommer således kort efter, at Virgin Atlantic fik en økonomisk redningsplan på plads. Hjælpepakken bestod blandt andet af 1,65 milliarder kroner i ny kapital fra den største aktionær i flyselskabet, som er Virgin Group.

Virgin Group ejer 51 procent af Virgin Atlantic, mens Delta Air Lines har 49 procent af aktierne. Virgin Group og det amerikanske flyselskab har sammen udskudt fristen for betaling af 3,3 milliarder kroner, som Virgin Atlantic skylder dem. Det britiske flyselskab har dermed fået fin hjælp af sine ejere. Redningsplanen skal dog først endelig godkendes af kreditorerne på et møde 25. august.

Richard Branson har tidligere anmodet den britiske regering om en økonomisk hjælpepakke, men han har fået afslag på denne anmodning.

I maj meddelte Virgin Atlantic, at det ville nedlægge omkring 3.000 stillinger i Storbritannien og lukke sin base i London Gatwick.

Ny ejer til Virgin Australia
Coronakrisen har været hård ved Richard Bransons flyselskaber. Virgin Australia kom i problemer i april, men allerede måneden efter fik selskabet en ny ejer i skikkelse af det amerikanske investeringsselskab Bain Capital.

Som led i processen for at komme gennem krisen vil Bain Capital afskedige 3.000 ansatte, hvilket er omkring en tredjedel af den samlede arbejdsstyrke. Herudover vil lavprisflyselskabet Tigerair Australia blive lukket, og Virgin Australia skal trimme flåden til primært at bestå af Boeing 737.

”Samarbejdet med Bain Capital vil være med til, at vi kan fremskynde vores plan om at skabe en stærk fremtid i et udfordrende indenlandsk og globalt luftfartsmarked,” siger Paul Scurrah, koncernchef i Virgin Australia.

Bain Capital har ytret støtte til den nuværende ledelse i Virgin Australia, og den nye ejer har desuden lovet en betydelig kapitalindsprøjtning. Virgin Australia har base i Brisbane Airport og opererede før coronakrisen med cirka 100 fly til 41 destinationer.

 

Relaterede artikler:

Virgin Atlantic sikrer milliarder i redningsplan

Virgin Atlantic skærer ned på ansatte og rutenet

Virgin-selskab i betalingsstandsning