En Boeing 787-9 Dreamliner fra Virgin Atlantic. Foto: © Thorbjørn Brunander Sund, Danish Aviation Photo

Virgin Atlantic sikrer milliarder i redningsplan

Virgin Atlantic har fået en redningsplan på plads, der giver det britiske flyselskab knap 10 milliarder kroner i hjælp fra Virgin Group og lån fra eksterne investorer.

Som mange andre flyselskaber har Virgin Atlantic været gennem en hård tid under coronapandemien. Selskabet har skåret ned på antallet af ansatte og ruter, og der har været arbejdet på at skaffe økonomiske midler til at komme gennem krisen.

Nu ser det imidlertid ud til, at Virgin Atlantic har sikret overlevelse via en rekapitalisering. Det britiske flyselskab har således fået lavet en redningsplan til en værdi af 1,2 milliarder pund, eller hvad der svarer til 9,9 milliarder kroner. Det meddeler selskabet tirsdag i en pressemeddelelse.

Den økonomiske hjælpepakke består af et lån på 170 millioner pund (1,4 milliarder kroner, red.) fra det amerikanske investeringsselskab Davidson Kempner Capital Management, mens den største aktionær i flyselskabet, Virgin Group, bidrager med 200 millioner pund (1,65 milliarder kroner, red.) i ny kapital.

Virgin Group og en anden aktionær, Delta Air Lines, udskyder fristen for betaling af 400 millioner pund (3,3 milliarder kroner, red.), som Virgin Atlantic skylder dem. Endeligt vil andre kreditorer udskyde betalinger til en værdi af 450 millioner pund (3,7 milliarder kroner, red.).

Redningsplanen skal stadig have en formel godkendelse af Virgin Atlantics kreditorer i forbindelse med en kommende domstolsproces.

Analytiker: ‘Kæmpe udfordring venter’
Virgin Atlantic har gennem coronakrisen håbet på, at den britiske regering ville træde til med en økonomisk hjælpepakke. Forskellige ministre har imidlertid gjort det klart, at regeringen kun ville træde til, når alle andre muligheder var udtømte.

”Denne aftale holder i det mindste flyselskabet flyvende, men at navigere sig gennem den stormfulde himmel, som branchen står over for i den nærmeste fremtid, vil stadig være en kæmpe udfordring,” vurderer Theo Leggett, der er luftfartsanalytiker hos BBC.

Selv kalder Virgin Atlantic redningsplanen for en ”solvent rekapitalisering”. Spørgsmålet er, om redningsplanen er tilstrækkelig til, at flyselskabet kan sikre overlevelse. I næste uge genoptager Virgin Atlantic flere ruter efter flere måneders nedlukning, og selskabet håber på stigende efterspørgsel.

Under coronakrisen har Virgin Atlantic allerede afskediget over 3.500 ansatte for at spare på omkostningerne, ligesom selskabet har lukket sin base i London Gatwick.

Virgin Atlantic håber, at den nye redningsplan vil være med til at genopbygge økonomien, og at selskabet, der blev etableret i 1984, igen vil være rentabelt i 2022.

 

Relaterede artikler:

Virgin Atlantic skærer ned på ansatte og rutenet

Branson undgår at sælge majoritet i Virgin Atlantic

Virgin-selskab i betalingsstandsning