For mange luftfartsselskaber er valget SkyTeam, Star Alliance eller Oneworld. Virgin går endnu engang nye veje. Koncernens selskaber laver sin egen lille alliance med deltagelse af tre Virgin-ejede luftfartsselskaber.
Sir Richard Branson har altid været kendt for at tænke utraditionelt og gå mod strømmen. Dette er også tilfældet i holdningen til luftfartsselskabernes alliancer.
Lige nu konsoliderer mange selskaber sig i en af de tre internationale alliancer, henholdsvis SkyTeam (Air France KLM), Star Alliance (Lufthansa) og Oneworld (British Airways). Men Virgin-koncernen vil i første omgang selv.
Det betyder, at Virgin-selskaberne Virgin Atlantic Airways, Virgin America and V Australia/ Virgin Blue knyttes tættere sammen. Hidtil har de tre selskaber haft separate loyalitetsprogrammer, henholdsvis Flying Club hos Virgin Atlantic, Elevate hos Virgin America og Velocity hos V Australia/Virgin Blue.
Fremover vil det være muligt at optjene bonuspoint hos ét af selskaberne og anvende dem på et andet.
For at stimulere interessen har hver af de tre Virgin-selskaber igangsat en konkurrence, der løber frem til 31. december 2010. Reglerne er simple – hvis man booker en flyrejse på to af Virgin-koncernens flyselskaber inden året udgang, så deltager man i konkurrencen om at vinde en uges ferie påSir Richard Branson’s privateø Necker Island, der er en del af jomfruøerne (British Virgin Islands) i Caribien.
“Virgin er kendt over hele verden for legendarisk inflight-service, mennu bliver der endnu større fordel ved at flyve med et af vore luftfartsselskaber,“ siger Sir Richard Branson, der er grundlægger af og topchef for Virgin Group.
Udover bonus-samarbejdet har selskaberne også indgået såkaldte interline-agreements, der er et teknisk billetsamarbejde, hvor man kan foretage én samlet rejse med Virgin-selskaberne udstedt på én billet.