Det portugisiske charterflyselskab White Airways skal fra slutningen af april måned vikariere med et Airbus A310-fly på Air Greenlands atlantrute mellem Kangerlussuaq og København.
Air Greenland har kun ét langdistancefly, der benyttes til atlantflyvningerne mellem Kangerlussuaq og København. Det er et Airbus A330-200 fly med navnet Norsaq, som det grønlandske flyselskab har haft i drift siden efteråret 2002.
Men når Norsaq tages ud af produktionen til planlagte tekniske eftersyn er det nødvendigt for Air Greenland at indleje fremmed kapacitet. Det sker igen fra den 29. april til den 7. maj, når Norsaq endnu engang skal til teknisk check.
I stedet er der indlejet et Airbus A310-300 fly fra det portugesiske flyselskab White Airways. Flyet lejes på ACMI-basis, hvor der er piloter og kabinepersonale fra det portugsiske selskab, der sammen med grønlandsksproget kabinepersonale vil gennemføre flyvningerne.
Færre sæder
Vikarflyet fra White Airways blev oprindeligt leveret til TAP Portugal i marts måned 1989 i en to-klasses konfiguration med 18 Business Class sæder og 176 sæder på økonomiklasse. Siden White Airways overtog flyet i 2008 har det været indrettet med 237 sæder, heraf 12 på Business Class.
Air Greenlands Norsaq fik for nylig ændret konfigurationen til i alt 278 sæder, hvoraf 30 er på Nanoq Class. Derfor vil der være mindre kapacitet til rådighed i den periode White Airways A310´eren vikarierer. Det løses ved at indsætte en ekstra atlanttur den 1. maj, således at der i denne uge er fem atlantflyvninger.
I december 2011 indlejede Air Greenland et Boeing 767-300 fly hollandske Arkefly, mens der også tidligere har været benyttet Boeing 757-fly fra spanske Mint Airways, der nu er gået konkurs. Også danske Jet Time har flere gange hjulpet Air Greenland, når selskabets fly har været ude af drift.